Illustrasjonsfoto: Nets

170 millioner kortkjøp i november

Tall fra Nets og Vipps AS viser at det i november ble utført 170,2 millioner kortkjøp, en vekst på 3,5 prosent i forhold til november 2018.

Publisert

tegn på at julehandelen er godt i gang for mange, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge.

Betalingskortene ble i november benyttet til å handle for 56,8 milliarder kroner, en økning på 3,3 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.

Rekord under Black Week

Under Black Friday ble det også satt ny rekord i kortbruk. Denne dagen ble det gjennomført nesten 9,3 millioner kortkjøp og betalingskortene ble benyttet til å handle varer og tjenester for mer enn 3,8 milliarder kroner. Årets Black Friday er dermed den dagen med mest kortbruk noensinne.
– I år var det enda flere butikker som markedsførte Black Week og i løpet av uke 48 ble det utført mer enn 40 millioner kortkjøp, noe som 3,8 prosent mer enn uke 47 som var Black Week i fjor. Bare i løpet av denne uken ble det handlet for ca 14,4 milliarder kroner som er en vekst på 3,6 prosent, sier Tjore.
Bankkort med BankAxept ble i november benyttet 142,2 millioner ganger, noe som er 2,5 millioner mer enn samme måned i fjor. Det ble handlet varer og tjenester med disse kortene for 44,6 milliarder kroner.
I tillegg til BankAxept-kort, fordeler kortbruken seg på ulike internasjonale kort, kredittkort og elektroniske gavekort.

Hvert 5. BankAxept-kjøp kontaktløst

I løpet av november ble det tæppet 28,4 millioner ganger med BankAxept-kort, en økning på 20,2 prosent sammenlignet med oktober 2019. Det ble tæppet for nesten 6,2 milliarder kroner, og andelen kontaktløse betalinger i forhold til antall totale BankAxept transaksjoner økte fra 16,8 prosent til 20 prosent.
– Kontaktløse betalinger blir stadig mer vanlig, og på de store handelsdagene som Black Friday er det enda flere som ser fordelene med tæpping. Vi forventer derfor at både antallet transaksjoner og snittbeløpet per betaling vil vokse ytterligere i løpet av julehandelen, og vi tror tæpping vil bli den foretrukne betalingsvanen for stadig flere forbrukere, sier Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps AS.

Powered by Labrador CMS