Illustrasjonsfoto: yayimages.com

Julehandelen har startet for mange

Bruken av betalingskort i november økte med 5,1 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.

Publisert

I løpet av november brukte vi bankkortene våre til sammen 158,2 millioner ganger, viser tall fra BankAxept AS og Nets.

Betalingskortene ble brukt til å handle for mer enn 53,4 milliarder kroner, og det er en økning på 3,1 prosent sammenlignet med samme måned i fjor, skriver Nets Branch Norway i en pressemelding.

– Både månedstallene og det faktum at det var en del dager med veldig mye kortbruk tyder på at mange er godt i gang med julehandelen. Dette underbygges også med funn fra vår julehandelsundersøkelse, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge.

Kvinner er tidligere ute enn menn

I den årlige julehandelsundersøkelsen til Nets, svarte 44 prosent at de planla å starte med innkjøp av julegaver før 1. desember.

– Ikke overraskende er andelen kvinner som starter før desember betydelig høyre enn for menn. Undersøkelsen viser at 59 prosent av kvinnene og kun 30 prosent av mennene har begynt innkjøpene av julegaver tidligere enn 1. desember, forteller Tjore.

Kortrekord 24. november

Under Black Friday, som i år var 24. november, ble det satt nye kortrekorder. Totalt ble det utført nesten 8,7 millioner kortkjøp, og det ble handlet varer og tjenester med betalingskortene for mer enn 3,6 milliarder kroner.

– Dette gjør Black Friday til den dagen med mest kortbruk noensinne, sier Tjore.

3 av 4 handler med BankAxept-kort

BankAxept-kortene ble i november benyttet 136,6 millioner ganger. Det er 5,1 millioner mer enn i samme måned i fjor. Det ble totalt handlet varer og tjenester med disse kortene for nesten 43 milliarder kroner; noe som er 1 milliard mer enn i november i fjor.

I Nets sin julehandelsundesøkelse, svarte 74 prosent at de forventet å betale de fleste julegavene med BankAxept-kort.

– Basert på tallene for november ser dette ut til å stemme godt, og det virker som de fleste nordmenn utfører julehandelen med penger de har på konto, sier Frode Riis Andersen, kommunikasjons- og markedssjef i BankAxept AS.

I tillegg til BankAxept-kort, fordeler kortbruken seg på ulike internasjonale kort, kredittkort og elektroniske gavekort.

Julehandelsundersøkelsen fra Nets er gjennomført av Kantar TNS og består av ett landsrepresentativt utvalg.

(Pressemelding)

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Powered by Labrador CMS