Black Friday førte til kortrekord – igjen

Kortene ble dratt historisk mange ganger under årets Black Friday – men rekorden for omsetning er tre år gammel.

Publisert

Nordmenn dro kortetnesten 8,7 millioner ganger under årets Black Friday24. november. Gjennomsnittlig brukte med andre ord hver eneste nordmann kortet 1,6 ganger, en total økning på 8,7 % fra den elleville handledagen i fjor.

– Aldri før er kortene benyttet så mange ganger, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge i en pressemelding.

Det samme s.a han i en pressemelding også i fjor, da Black Friday 2016 slo de daværende rekordene for hvor mange ganger kortet ble dratt i løpet av én dag. I fjor tok det en snau måned før rekorden nok en gang ble slått, denne gangen ved julehandelsinnspurten 22. desember 2016. Da var det snakk om 8,1 millioner kortkjøp og en omsetning på rundt 3,6 milliarder kroner.

Omsetningsøkning på 0,3 milliarder

Fjorårets tall anslo at vi totalt brukte 3,3 milliarder kroner på Black Friday i fjor. Tallene i år endte med en omsetning på 3,6 milliarder kroner, 0,3 milliarder mer enn fjoråret.

– Basert på kortstatistikken kan det virke som tiden mellom klokken 11 og 18 var mest hektisk for handelsstanden. Det var også mange som handlet videre utover kvelden, for det var betydelig mer kortbruk frem til klokken 22 enn det som er vanlig på en fredag, sier Tjore.

Omsetningsrekord fra 2014 fremdeles på topp

Til tross for at kortbruken har opplevd en stor økning – både generelt i løpet av det siste året, og for Black Friday i seg selv – evnet ikke handleeldoradoet på fredag å knuse gamle omsetningsrekorder.

– Den dagen med høyest omsetning på kort er tilbake til 22. Desember 2014 og var på 3,8 milliarder kroner, sier Tjore tilDinero.no.

Kortene som ble brukt i år, var i tillegg tilBankAxept-kort også internasjonale kort,kredittkortog elektroniske gavekort.

Det er tydelig at den amerikanske handletradisjonen med store prisreduksjoner og storslagne tilbud har slått røtter også her i Norge. I USA har Black Friday eksistert siden 50-tallet. Her hjemme var det 2010 som ble det første virkelige året for den store shoppingdagen, som tradisjonelt legges til dagen etter Thanksgiving.

(Pressemelding fra Dinero)

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Powered by Labrador CMS