Enorm vekst i nettsalg av sminke og skjønnhetsprodukter
Salget av skjønnhetsprodukter som sminke, hudkremer og parfyme har hatt en eksplosiv vekst på hele 63 prosent i løpet av korona-perioden, melder Klarna. Det er innbyggerne i Viken fylke og Asker kommune som handler mest skjønnhet på nett.
Betalingsleverandøren Klarna. De har mer enn 6.000 norske nettbutikker på sin kundeliste og er store innenfor skjønnhetssegmentet.
Skjønnhetsshoppetoppen
| Skjønnhetsshoppetoppen, fylker | Shoppingindeks* |
| Viken | 113 |
| Oslo | 112 |
| Vestland | 105 |
| Vestfold og Telemark | 102 |
| Innlandet | 96 |
| Trøndelag | 96 |
| Møre og Romsdal | 95 |
| Rogaland | 89 |
| Agder | 82 |
| Nordland | 81 |
| Troms og Finnmark | 71 |
Indeks 100 representerer den gjennomsnittlige nordmannens handling i april av produkter innenfor kategorien skjønnhet. Et høyere eller lavere tall viser på om innbyggerne i gjennomsnitt handlet mer eller mindre skjønnhetsprodukter per person enn landsgjennomsnittet. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.
– Mye tyder på at mer innetid i en periode preget av sosial distansering faktisk har gitt mange nordmenn mer lyst til å fikse seg og føle seg bedre. En vekst på 63 prosent er en ganske voldsom utvikling over en så kort periode som fra februar til april, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Mest sminkekjøp på nett i Asker og Drammen
Klarna har også sett nærmere på hvem som handler mest skjønnhet og kosmetikk og hvor i Norge de bor:
- Fylket hvor det handles mest skjønnhet og kosmetikk per innbygger er Viken. Her handlet de i april hele 13 prosent mer enn landsgjennomsnittet og hele 59 prosent mer enn fylket hvor det ble handlet minst innenfor kategorien, Troms og Finnmark.
- Blant de 25 største kommunene i Norge er det Asker som er den kommunen hvor innbyggerne handlet mest skjønnhetsprodukter. De handlet hele 19 prosent mer enn landsgjennomsnittet gjorde i april. Deretter følger innbyggerne i nabokommunen Drammen.
- Minst skjønnhetsprodukter blant de 25 største kommunene i landet ble det handlet i Tromsø. Tromsøværingene handlet faktisk hele 46 prosent mindre enn gjennomsnittsnordmannen gjorde. Bodø er en annen kommune som utmerker seg med lite kjøp av sminke og kosmetikk i april.
– Gjennomgående er det en klar trend at de er mer forfengelige og bruker mer sminke og andre skjønnhetsprodukter på Østlandet og i de store byene. Det som kanskje overrasker mest, er at de store byene nord i landet bruker så lite på nettshopping av sminke. Vanligvis er nordlendingene blant dem som handler mest på nett, sier Elvestad.
I hele syv av ti av de største kommunene i Norge, målt i antall innbyggere, er salget av sminke og kosmetikk høyere enn landsgjennomsnittet.
Stengte frisører og salonger kan være medvirkende årsak
Koronatiltakene som ble innført i midten av mars har også påvirket nordmenns handlemønster på nett. Mens vi i tidligere handlet det meste av skjønnhetsproduktene våre på kveldstid, var det mest populære handletidspunktet i april mellom klokken 11 og 12 på dagen.
– Det kan naturligvis skyldes at mange nordmenn på hjemmekontor kjøpte mer sminke og kosmetikk for å føle seg bedre i en tid da frisører og skjønnhetssalonger var stengt. På hjemmekontoret er det kanskje også enklere å ta en tur innom nettbutikken i arbeidstiden enn om du er på kontoret, sier Elvestad. Hele 93,5 prosent av kjøpene i kategorien sminke og skjønnhet er gjort av kvinner. Den største andelen av kjøpene blir også gjort av dem mellom 18 og 35 år.