Fra Kjøpesenterkonferansen i fjor

Kjøpesenterkonferansen 2016 begynner å ta form

Markedssjef Hilde Maren Schjager i NCSC lover at Kjøpesenterkonferansen 2016 blir variert og spennende, og et hakk opp fra fjorårets konferanse.

Publisert

Nordic Council of Shopping Centers (NCSC) arrangerer hvert år Kjøpesenterkonferansen, udiskutabelt høydepunktet i norsk retail. Årets konferanse går av stabelen på Scandic Fornebu 19.-21. oktober.

Programmet er så godt som klart og i flotte omgivelser på Fornebulandet skal deltakerne sosialisere, networke og få påfyll av faglige innlegg som skal søke å hjelpe oss med årets store spørsmål: «Retail 2.0: Hvordan skape vår tids torg?».

Som konkurrent til netthandel og stadig mer effektive leveringsløsninger må kjøpesentre oppfattes som attraktive torg, en «mini-by» som inneholder vesentlig mye mer enn handel, og som også dekker mange ulike funksjoner for forbrukeren og samfunn.

– I tillegg må alle omstille seg til å ta i bruk ny teknologi og nye måter å kommunisere med forbrukerne på. Og ikke minst navigere mellom disse. Derfor inneholder konferansen i år blant annet en debatt som heter “Technology: hot or not?", sier Schjager.

Stolthet

Videre snakker markedssjefen entusiastisk om stoltheten som hun mener bransjen bør føle på. Kjøpesenterbegrepet er i Norge noe negativt ladet, men det er i realiteten svært mye positivt å fokusere på.

– Norsk varehandel er Norges desidert største private industri målt i antall arbeidsplasser, arbeidsplasser Norge ikke har råd til å miste, sier markedssjefen.

Det er et stort ansvar. Bare handelslekkasjen til Sverige representerer visstnok 17.000 arbeidsplasser…

– Men det er også en god grunn til å være stolte og entusiastiske over å være del av denne. Jeg håper med denne konferansen at man kommer hjem litt stolt over å være en del av bransjen, en veldig viktig bidragsyter i det norske samfunn, sier Schjager.

Men himmelen er ikke uten mørke skyer. I tillegg til å styrke stoltheten og entusiasmen vil konferansen behandle tradisjonelle elementer som kundemøtet, effektiv ledelse og motivasjon. På kjøpesenterkonferansen vil deltakerne lære om hvordan man kan holde hodet kaldt i krevende situasjoner. En forsker på idrettshøyskolen vil foredra om det, basert på sin studie av straffespark innen fotballen.

– Vi vi ha fokus på nye trender og behovet for omstilling, bli oppdatert på trender innen F&B, global varehandel, Retail Theatre – events i butikk – og ikke minst hos forbrukerne selv, forteller Schjager.

Ken Hughes er årets key note speaker.

Key Note i år er Ken Hughes, er forbrukerforsker som vil fortelle om hva fremtidens og dagens forbrukere vil ha, og hvordan.

Awardsnight

NCSCs styreleder Rolf O. Svendsen og markedssjef Hilde Maren Schjager på fjorårets konferanse.

Tradisjonen tro blir det også i år Awardsnight med høythengende priser som Årets kjøpesenter og Årets butikkjede. I år er det Haddy N'jie som skal lose norske retailledere igjennom kvelden. Schjager er trygg på at årets konferanse vil være noe de aller fleste bør ønske å få med seg:

– Kjøpesenterkonferansen vil søke å gi deg svarene på hvordan du blir en vinner i en stadig mer krevende verden. Med god fokus på det sosiale, nettverk og ikke minst en god mulighet for bransjen til å feire seg selv. Sammen skal vi skape det perfekte vår tids torg.

Powered by Labrador CMS