Europas største kjøkkenkjede satser kraftig i Norge

Schmidt – Europas største kjøkkenkjede – vil etablere 20 nye butikker i Norge.

Publisert

Interessen for interiør, møbler og kjøkken øker, og Norge topper listene over land hvor det betales mest for kjøkken i hele verden. Schmidt øker derfor sin satsning her til lands gjennom flere nye butikker. I løpet av de neste fire årene planlegges det å åpne totalt opp til tjue nye butikker fra Trondheim og sørover, skriver Schmidt Nordic i en pressemelding.

Schmidt åpnet sin første butikk i Norge i 1990 og har i dag totalt seks butikker i Norge. Den siste åpnet på Slependen i Asker april i år, og kjeden har dermed tre butikker i Oslo. Kjøkkenkjeden selger også interiør, møbler, bad og garderobe og opplever vekst i salget.

Schmidt fokuserer på å tilby kundene produkter av høy kvalitet og stort utvalg, noe som blir stadig viktigere for de fleste nordmenn. Schmidt ser at kundenes behov har endret seg de siste årene.

– Kundene har blitt mer bevisste i sine kjøp og vi ser et unikt behov for kvalitetsmaterialer og lekker design hos norske kunder. Kjøkkenet er hjemmets hjerte for nordmenn, og vi ser en sterk betalingsvilje for å få drømmekjøkkenet, sier Jacob Skjødt, ansvarlig for Schmidt Nordic.

Selger kjøkken på mål

Analyser viser at norske kunder bruker mer penger på møbler, interiør og kjøkken. Schmidt ligger i den øvre delen av det midtre prissjiktet og retter seg mot kvalitetsbevisste kunder. Gjennomsnittsprisen på et Schmidt kjøkken varierer, men ligger på omlag 150.000 norske kroner inkludert mva.

Schmidt er den eneste kjøkkenkjeden i Europa som tilbyr kjøp av produkter på mål.

– Vi selger ikke bare et bad eller et kjøkken men vi selger møbler som er designet og produsert til den individuelle kunde. Vi produserer alt etter de mål og tegninger som er utviklet i samarbeid med kunden. Slik får våre kunder noe ekstra, sier Skjødt.

1. oktober åpner Schmidt Nordic en ny 350 kvadratmeter butikk i Kristiansand.

Schmidts hovedkontor i Frankrike og Schmidt Nordic – som er selskapets skandinaviske organisasjon – har inngått en avtale om betydelige investeringer i løpet av de neste fire-fem årene for å utvikle det norske markedet.

Anders Jægerud er ansatt som detalj-/distriktsansvarlig for Norge. Han kommer fra stillingen som prosjektleder i Sigdal der han har jobbet siden 2012. Tidligere har han også jobbet som selger for Schmidt i Oslo.

– Jeg er veldig glad for at det endelig satses i Norge og at jeg får mulighet til å utvikle Schmidt som merkevare. Schmidt har flotte produkter og et spennende sortiment, samtidig som vi har et prisnivå som er på linje med de andre kjedene i samme segment, avslutter Anders Jægerud.

Schmidt ble grunnlagt i 1934 og er en del av det franske konsernet Schmidt Groupe, som er en av Europas ledende produsenter av møbler til kjøkken, bad og garderobe. Konsernet har mer enn 1.300 ansatte.

Sortimentet forhandles over hele verden gjennom mer enn 700 Schmidt-butikker. Schmidt Nordic selger og markedsfører Schmidt i Danmark, Norge, Sverige og Island.

Powered by Labrador CMS