PCKasse har 8.100 aktive kasser i Norge, hovedsakelig i SMB-markedet. Foto: PCKasse

– God timing å starte nettbutikk nå

PCKasse leverer butikkdata og kassasystemer til retail og restauranter, særlig små og mellomstore virksomheter. De oppfordrer kundene sine til å starte nettbutikk nå.

Publisert

PCKasse har solgt butikkdata og kassasystemer på det norske markedet siden nyåret 2006. Jan Andersen og Jarle Sulesund var gründere og jobber fortsatt i selskapet.

Selskapet er i vekst. I øyeblikket er de seks ansatte og er i ferd med å ansette den sjuende. Kontoret ligger øst for Sandefjord, og i nærområdet finnes et cluster av retail-selskaper.

SMB-markedet

PCKasse er en mellomstor aktør og selger butikkdata og kassasystemer til handelsbedrifter og restauranter. De retter seg primært mot SMB-markedet.

– Markedet vårt er mer utkantene enn de store byene, sier daglig leder Henning Hermann i PCK AS til Retailmagasinet.

PCKasse har noen kjeder på kundelista, men de typiske kundene er uavhengige, selvstendige butikker og franchisetakere.

Selvstendige butikker blir det færre av, men Hermann forteller at de likevel får flere av dem som kunder. Altså spiser de markedsandeler i dette segmentet.

De ansatte i PCKasse kjenner seg ikke igjen i bildet av norsk retail som media, særlig dagsaviser, tegner. Det de selv observerer er at kundene deres jevnt over gjør det greit.

– Og når en kjede går konkurs, etableres det som regel nye virksomheter i kjølvannet, og der får vi kunder, sier Andersen.

Forhandlere

PCKasse satser på forhandlere og dekker hele landet. Det er en distribusjonsmodell som de er nokså alene om blant norske leverandører av kassaløsninger, selv om forhandlermodellen er vanlig ellers i IT-bransjen.

De satser i mindre grad på å få større virksomheter som kunder.

De har 8.100 kasser i aktiv bruk, og ca ti ganger så mange registrerte brukere. Hver dag bruker 45-65.000 butikk- og restaurantansatte kasser fra PCKasse.

Totalt er 4.700 bedrifter kunder, fordelt på 1.100 restauranter og 3.600 handelsbedrifter.

At det er stor spredning i kundemassen illustreres ved at de er fordelt på hele 52 forskjellige bransjekoder.

Standard system

Skreddersøm for enkeltkunder gjør de ikke.

– Det innebærer at kassaløsningen ikke passer 100% for hver kunde, men 90-95% for alle, forklarer Hermann.

Fordelen er at standard slår ut på prisen.

Når en ny versjon av programvaren er klar, gjøres den tilgjengelig for alle kundene med én gang. Fire-fem ganger i året slipper de oppdateringer.

Utviklingstjenester kjøper de av miljøer i nærområdet.

– Det er kundene som eier dataene. Det skal være enkelt å portere, og enkelt å komme tilbake igjen, understreker Jan Andersen.

Han synes at noen av deres konkurrenter tar for lett på dette momentet.

Teknologiske valg

Software fra Microsoft ligger i bunnen for systemene.

– Vi har gjort noen tøffe teknologiske beslutninger underveis, forteller Hermann.

Helt fra etableringen av selskapet valgte de å satse på touchskjermer, og var blant de første av leverandørene som gjorde det.

Det samme var de da de bestemte seg for å satse på .NET. Det har vist seg å være et klokt valg, både for dem selv og kundene.

– Dyktighet eller flaks?

– Kanskje en kombinasjon, smiler Jan Andersen.

Å legge alle data i skyen kan som kjent være risikabelt for driften.

– Selv om internett er stabilt og det garanteres oppetid på opp mot 100 prosent, er det ille for butikker og restauranter når nettet går ned og de ikke får tilgang til data, sier Andersen.

PCKasse baserer derfor sine løsninger på en hybridmodell der dataene befinner seg både i skyen og lokalt.

Start nettbutikk nå

I 2010 begynte PCKasse å tilby nettbutikk integrert med kassen gjennom partnere. Tidligere i år begynte de å levere sin egen integrerte nettbutikk, som løpende videreutvikles.

– Netthandelsløsningen har foreløpig vært en suksess for oss. Det har vært en læringskurve , for det er en annen verden en kasser for fysiske butikker. Men det er en logisk utvikling, sier Hermann.

PCKasse anbefaler sine kunder å starte nettbutikk.

– Nå er det god timing å starte nettbutikk. Butikker med marginal lønnsomhet bør sette i gang med nettbutikk, for det er enkelt og koster ikke mye. Pick-up in store er en konkurransefordel som lokale butikker har mot de store, internasjonale gigantene, sier Andersen.

Integrert med lager

Fra første stund har løsningene til PCKasse hatt integrasjon mot lager i sanntid.

Som kjent forventer forbrukere i dag at butikken kan svare på om butikken har varen og i riktig størrelse.

– En konkurransefaktor i retail er hvem som kan levere varen hjem til kunden raskest. Det kan være like viktig som pris, påpeker Odne Lyngstad.

Nettbutikkene til PCKasse baserer seg på de varene som befinner seg på lager.

– Vi har som kjøreregel å gjøre ting enkelt, og at ting skal gjøres bare én gang, sier Andersen.

For varetelling leverer de appen "Tell og bestill". Den butikkansatte skanner hver enkelt vare med telefonen, eventuelt kan han skrive inn antallet.

– Noen kunder har RFID, men typisk er det større virksomheter som investerer i RFID, selv om prisene har falt, sier Hermann.

Hermann og Andersen tror at RFID – og andre teknologier som gjør det mulig å følge varen –vil vokse de kommende årene.

Trender

PCKasse ser noen utviklingstrekk i markedet:

- Mobile enheter kommer mer og mer.

- Økt handel gjennom sosiale medier.

- Nye betalingsløsninger, som ApplePay og GooglePay, kommer på banen.

PCKasse skal ikke bare være butikkdata, men også et management- og salgsverktøy. Løsningen skal ivareta daglige arbeidsoppgaver som ordre, lagerstyring, nettbutikk.

– Vår rolle endrer seg. Kassasystemer er blitt mer enn bare kassapunkter. Systemene bidrar til å vise fram varene og påvirker i større grad kjøpsopplevelsen og hvordan kundene går rundt i butikkene. Dermed påvirker de også omsetningen. Men man må ikke glemme at kundene liker å gå rundt i fysiske butikker. Alt må ikke bli datastyrt, avslutter Jan Andersen.

Powered by Labrador CMS