Overvåkningskameraene hos Clas Ohlson bidrar til å redusere svinn. Her fra inngangspartiet i butikken i Torggata i Oslo.

Kameraovervåkning virker avskrekkende

Sikkerhetssjef Kjell-Inge Oftedal hos Clas Ohlson er klar på at kameraovervåkning virker forebyggende mot svinn. – Og de skal være godt synlige, for kundene skal vite at de blir overvåket.

Publisert

Oftedal kom inn som sikkerhetssjef for de 86 Clas Ohlson-butikkene i 2010, og forteller at de har hatt en god reduksjon når det gjelder svinn, og at situasjonen for tiden er relativt stabil på dette området
– Vi forsøker hele tiden å redusere svinn med ulike typer gode servicetiltak. Sikkerhet er mye mer enn kontroll og vektere. Det som er mest effektivt, er at vi sier «hei» og «god dag» og viser at vi har sett kunden som er inne i butikken. Å vise at vi følger godt med, er både forebyggende mot svinn og bidrar til høyere salg, sier han.

Vite at de blir observert

– Også alle kameraer er plassert godt synlige. De som kommer inn i butikken skal vite at de blir observert også på denne måten. Dette har helt klart en forebyggende effekt.

Oftedal deler de som stjeler inn i to kategorier. De notoriske, de som driver med heleri, legger fort merke til både kameraer og andre sikkerhetstiltak, som for eksempel at varene er påsatt alarm.

– Men alminnelige folk, kall dem gjerne Hvermansen, står for en langt større del av vårt svinn. For å stoppe disse handler det om å bygge sammen ulike sikkerhetstiltak på en slik måte at man aldri kan være helt sikker på hvordan vi egentlig jobber med svinn, og at man derfor avstår fra å stjele. I denne sammenhengen er overvåkningskamera et veldig viktig verktøy for oss. I tillegg til å virke forebyggende når det gjelder svinn, vil også kameraovervåkning være en trygghet for de ansatte, både ved å virke forebyggende, men også for å kunne dokumentere hendelser i ettertid.

Synergieffekter

Clas Ohlson har stort sett et standard oppsett på kameraene, nettverkskameraer, som er ganske lik i alle butikker.

– Vi er tilhengere av en form for kinderegg-tiltak, der vi både reduserer svinn og oppnår økt salg.
Overvåkningskamera gir også flere andre gode synergieffekter. Vi bruker for eksempel et system som bruker kamera som kundetellere, noe som gir et mye mer nøyaktig antall enn de gamle infrarøde fotocellene.

– Det jobbes også med ulike løsninger av såkalt heatmapping, som er en teknologi som bruker kamera til å analysere kundenes bevegelsesmønster i butikken, noe som kan være svært verdifull informasjon når det gjelder layout og vareplassering.

Et viktig verktøy

Når det gjelder å redusere svinn, er overvåkningskamera et godt verktøy, sier sikkerhetssjef Kjell-Inge Oftedal hos Clas Ohlson.

– Vår sikkerhetsavdeling har en godt sammensatt verktøykasse for håndtering av ulike situasjoner. Men når det gjelder å redusere svinn, er overvåkningskamera absolutt et viktig verktøy for oss.

Samtidig advarer han:

– Likevel er det også viktig å huske på at alle tekniske løsninger på ulike måter kan la seg manipulere, og man kan ikke redusere svinn med kun å installere kamera. Og så skal man selvfølgelig aldri undervurdere smilet og den gode servicen, smiler Kjell-Inge Oftedal.

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Powered by Labrador CMS