– Det er ikke uvanlig at omsetningen går ned etter en kampanjeuke som Black Week, sier direktør for Virke faghandel, Bror William Stende.

4,4 prosent nedgang etter Black Friday

Omsetningen i uke 49 gikk ned med 4,4 prosent, sammenlignet med samme uke i fjor. Søndagshandelen gikk ned med hele 13,8 prosent. Julehandelen gikk ned i uken etter Black Friday i fjor også.

Publisert

− Mange handlet mye forrige uke. Den kraftige omsetningen i Black Week satte en demper på julehandelen i uke 49. Det er ikke uvanlig at omsetningen går ned etter en kampanjeuke som Black Week, sier direktør for Virke faghandel, Bror William Stende.

Black Friday havner i ulike uker fra år til år, dette gir store svingninger i omsetningen når man sammenligner ukesomsetningen i ulike år. Fra uke 47 til uke 48 i år økte omsetningen med rundt 46 prosent. Grunnet Black Week i uke 48 falt omsetningen i uke 49 med 20,7 prosent.

− I fjor var Black Week en uke tidligere. Da var nedgangen fra Black Week til uken etterpå 21 prosent, altså omtrent det samme som i år. Julehandelen ser ut til å holde seg på et godt nivå, det er bra for verdiskapning og arbeidsplasser over hele landet, sier Stende.

Vestlandet på topp

Østlandet er eneste landsdel med nedgang i julehandelen når man sammenligner uke 46 til 49 i år med fjoråret. Nedgangen er på 0,1 prosent. Vestlendingene har sterkest vekst med 1,8 prosent.

− Julehandelen på Østlandet har hatt en svak nedgang, mens de øvrige landsdelene opplever en moderat vekst, ledet an av Vestlendingene. Det blir spennende å se om utviklingen fortsetter eller jevner seg ut mellom landsdelene de siste ukene inn mot jul.

Vekst innen mat og drikke

Omsetningen i butikkene på kjøpesentrene gikk ned med 5 prosent, mens omsetningen i øvrige virksomheter økte med 0,8 prosent i uke 49. Mat og drikke var kategorien som kom best ut av uke 49, med en vekst på 0,3 prosent. I butikkene innen hus og hjem gikk omsetningen ned med 0,8 prosent. I spesialbutikkene og klær-, sko- og veskebutikkene gikk omsetningen ned med henholdsvis 8 og 13 prosent.

− Black Week mettet nok behovet for julegavehandel noe i uke 49, men mat og drikke trenger vi jevnt påfyll av, derfor ser vi at dette er den mest stabile kategorien uavhengig av tilbudsuker. Julen er en tid hvor vi liker å unne oss litt ekstra i matveien, avslutter Stende.


Omsetningsendring per landsdel

Landsdel

Omsetningsendring uke 49 2018-2019

Omsetningsendring uke 46-49 2018-2019

Midt-Norge

-3,7 prosent

0,8 prosent

Vestlandet

-3,9 prosent

1,8 prosent

Østlandet

-4,1 prosent

-0,1 prosent

Sørlandet

-7,1 prosent

1,3 prosent

Nord-Norge

-7,6 prosent

1,4 prosent

Kilde: Kvarud Analyse

Omsetningsendring per bransje

Kategori

Omsetningsendring uke 49 2018-2019

Omsetningsendring uke 46-49 2018-2019

Mat og drikke

 0,3 prosent

 1,5 prosent

Klær, sko og vesker

 -13,3 prosent

 -3,8 prosent

Spesialbutikker

 -8,0 prosent

 -1,3 prosent

Hus og hjem

 -0,8 prosent

 4,7 prosent

Butikkhandel i kjøpesenter totalt

 -5,0 prosent

0,4 prosent

Kjøpesentrene totalt (inkludert serveringssteder, service- og tjenesteytende virksomheter)

 -4,4 prosent

0,7 prosent

Kilde: Kvarud Analyse

 

Powered by Labrador CMS