Foto: Jollyroom

Automatisert pakkeløsning dobler effektiviteten

E-handelsselskapet Jollyroom investerer i en automatisert pakkeløsning som skal redusere transportkostnader og selskapets økologiske fotavtrykk, og doble effektiviteten i håndteringen av smått og mellomstort gods.

Publisert

Det skriver Jollyroom, som er Nordens største barn- og babybutikk på nettet, i en pressemelding: E-handleren har et sortiment på cirka 40.000 artikler, og selger alt fra barnevogner og senger, til leker og barneklær. Jollyroom mener det brede sortimentet er hva som gjør dem unike på markedet, men at det også innebærer mange interne utfordringer, ikke minst når det gjelder pakking og sending på en effektiv og optimert måte.

’Dårlig for miljøet’

– Det er ikke mulig å bestille kartonger i like mange størrelser som vi har varer, noe som gjør at ting av og til sendes i for store kartonger, hvor det kreves bobleplast for å fylle ut og beskytte varen under transport. For store kartonger i forhold til produktet, er dårlig for miljøet og mindre effektivt å transportere, og vi vet også at godt tilpasset emballasje, er noe kundene våre setter pris på. Derfor har vi i løpet av året undersøkt en rekke alternativer for å kunne automatisere denne prosesen, og nå har vi funnet en tilfredsstillende løsning, sier Cecilia Olsson, logistikksjef på Jollyroom
Installerer automatisk system

I dag informerer Jollyroom om at de, som den første rene e-handleren i Norden, ivesterer i B+ Equipments automatiserte pakkeløsning. Systemet består av 3 maskiner som lager kartonger, og 2 maskiner som skanner produktets størrelse, bretter ned kantene og forsegler kartongene i en optimert størrelse. I stedet for teip, bruker maskinen et veldig sterkt lim, som minimerer faren for skade under transpoert. Ved i tillegg å perforere forpakningen, blir forsendelsen enkel å åpne for kunden. Det nye systemet er allerede satt i drift.

Uholdbare stans

Ifølge Jollyroom var en avgjørende faktor i valget av leverandør, at systemet ikke skjærer til kartongne med kniver, men i stedet perforerer dem, så de lett kan brettes ned.
– Kartongkniver må slipes med jevne mellomrom, noe som ville ha stanset hele produksjonsflyten i et kort tidsrom. Å stoppe vår produksjon i bare 5 minutter, får konsekvenser for flere hundre ordre, og i intensive perioder som Black Week og julehandelen, er dette helt uholdbart for oss, sier Olsson.

Dobler effektiviteten på utleveranser

Det nye systemet kan produsere opptil 1560 kartonger i timen, og kommer ifølge e-handleren til å doble effektiviteten i utleveransflyten, både hva gjelder smått og mellomstort gods.

– Tidligere tok det i gjennomsnitt 2 minutter å pakke en ordre manuellt, hvorav mye av den tiden gikk med til å klargjøre kartonger. Etter den nye installasjonen, kommer det i stedet til å ta cirka 1 minutt, noe som innebærer en fordobling av effektiviteten, sier Olssson.

Reduserer utlastningsvolumet

Å optimere pakkingen av gods har, ifølge e-handleren, ikke bare positiv effekt på vareflyten og kundenes opplevelse, det er også en del av et langsiktig miljøarbeid for å redusere selskapets totale økologiske fotavtrykk.

Den automatiserte pakkeløsningen har bidratt til å redusere vårt totale utlastningsvolum av smått og mellomstort gods med 25 %. I tillegg kreves det ingen bobleplast lenger, eller annet fyllmateriale i kartongene. Det både minsker vår miljøpåvirkning og senker våre transportkostnader, sier Olsson.

Samlet automatisk løsning

Den automatiserte pakkeløsningen er sammenbygd med Jollyrooms robotlager, Autostore, og den automatiserte pakkesorteringsterminalen, som ble installert i september. Til sammen utgjør de tre systemene en helautomatisert logistikkløsning for smått og mellomstort gods, i Jollyrooms nybygde lager for utleveranser, i Sörred i Göteborgs havn. Løsningen er allerede forberedt for utbygging, noe som ifølge Jollyroom er en forutsetning for å kunne fortsette å vokse aggressivt, og for å kunne håndtere fremtidens tøffe konkurransesituasjon.
Ifølge B+ Equipment ligger Jollyroom i tet når det gjelder å automatisere sin pakkeprosess, og den nye installasjonen er den første som er gjennomført hos en rendyrket e-handler i Norden.

Jollyroom har på kort blitt en stor aktør i e-handelsbransjen. Som leverandør mener vi at selskapet er strukturert og har en tydelig visjon, og samarbeidet med Jollyroom har vært, og er fremdeles, utmerket, avslutter Bernard Dominici, salgsdirektør for B+ Equipment.

(Pressemelding)

Eier og selskap

Ole Sauar, adm.dir. og grunnlegger, som kontrollerer selskapet med en eierandel på 62,5 %. Egmont kom inn som deleier for noen år siden og eier 37,5 %.

Jollyroom Group AB er i dag et ledende selskap innen netthandel med barne- og babyprodukter i Norden. Med et sortiment på 40 000 artikler tilbyr de alle produkter barnefamilien trenger. Målet er å nå kunden allerede når kvinnen er gravid, og være en «one-stop-shop» for produkter til barna slutter å leke i alderen 10-12 år.

Virksomheten, med 65 000 kvm lager og kontor, ligger på Hisingen utenfor Göteborg. Den totale omsetningen i 2017 ble 1011 MSEK, og selskapet vokser med lønnsomhet. I 2018 har virksomheten fortsatt tilveksten, og man regner med å passere 2 milliarder i 2019.

Ole Sauar er 40 år og har 22 års erfaring innen netthandel. Sauar etablerte en av Norges første nettbutikker, Viking Computer, i Arendal i 1996. Selskapet ble slått sammen med Komplett i Sandefjord i 1999. Etter en periode som leder for Kompletts fysiske butikker i Norge, tok Sauar ansvaret for oppbyggingen av Komplett i Sverige og Danmark fra år 2000 til 2009. I 2010 ble Jollyroom Group startet i Göteborg. Canica (Stein Erik Hagen med familie) kjøpte ut samtlige aksjonærer i Komplett i 2011, skriver selskapet i en egenpresentasjon.

 

Powered by Labrador CMS