Alexander Bilbao, New Business Development, Nord-Amerika, tester H&Ms interaktive speil i flaggskipbutikken på Times Square. – Det er unikt i verdenssammenheng, sier han.
Alexander Bilbao, New Business Development, Nord-Amerika, tester H&Ms interaktive speil i flaggskipbutikken på Times Square. – Det er unikt i verdenssammenheng, sier han.

H&M tester interaktive speil

H&M har siden midten av april testet et interaktivt speil som kunden kan kommunisere med.

Publisert

Speilet befinner seg i andre etasje på H&Ms flaggskipbutikk på Times Square i New York, kjedens aller største butikk. Sammen med Microsoft, Ombori og Visual Art har H&M utviklet en teknologi som gjennom kognitive løsninger som stemme- og ansiktsgjenkjenning gjør det mulig å svare på kundenes spørsmål.

Speilet kjenner igjen en kunde når han eller hun står på en avstand på innenfor én meter, og hilser så velkommen. Så spørres kunden om hun vil ta en selfie eller få inspirasjon til nye antrekk.

Selfie-bildet kan bli plassert på forsiden av et livsstilsmagasin, "My H&M Cover, som kunden kan dele med venner og familie. Artig gimmick!

På speilet kommer det opp en QR-kode som kunden skanner med sin smarttelefon. Hvis man abonnerer på nyhetsbrevet, får man 20% rabatt på neste kjøp.

Svarer man ja på speilets spørsmål om man ønsker å få inspirasjon til antrekk, spør speilet om hvilken stil man foretrekker. Eksempelvis "modern classic".

Litt merkelig synes vi det er at speilet også spør om hvilket kjønn man vil ha tips for... Men dette skyldes sikkert at H&M ikke ønsker å blamere seg ved å bomme på kjønn basert på ansiktet, tipper vi.

Foreslått antrekk kommer så opp på kundens mobilskjerm. Man kan bytte farge på plaggene om man vil, i de som er tilgjengelige. Og å bestille antrekket er gjort med få tastetrykk.

Høy conversion

Foreslått antrekk kommer så opp på kundens mobilskjerm. Man kan bytte farge på plaggene om man vil, i de som er tilgjengelige. Og å bestille antrekket er gjort med få tastetrykk.
Foreslått antrekk kommer så opp på kundens mobilskjerm. Man kan bytte farge på plaggene om man vil, i de som er tilgjengelige. Og å bestille antrekket er gjort med få tastetrykk.

Antrekkene som speilet foreslår, kan kunden bestille på direkten.

Motetipsene som det interaktive speilet gir innebærer en nær kobling av den fysiske butikken og nettbutikken. Så langt kan H&M vise til god conversion. Av alle som tar selfie, skanner 86% QR-koden. 10% av de skannede kodene resulterer i abonnenter på nyhetsbrevet.

Visual Art skriver i en pressemelding:

– Fordi speilet drives av stemme- og ansiktsgjenkjenning, er teknikken – sammen med QR-koder – sentral for speilets økosystem. Det skaper en aktuell opplevelse for kunden og visker ut grensen mellom fysisk butikk og netthandel.

Linda Pimmeshofer, Business Developer i Microsoft, sier:

– Talegjenkjenning er en het trend nå. Med det interaktive speilet vil vi vise nye muligheter for talegjenkjenning og hvordan man på en kreativ, morsom og moderne måte kan interagere med kundene.

Daniel Kulle, som er H&Ms sjef for Nord-Amerika, uttaler:

– Vi i H&M jobber kontinuerlig med innovasjon og å forbedre kundeopplevelsen, og i dette tilfellet har vi samarbeidet med Microsoft om å utvikle et fantastisk speil med talegjenkjenning. Vi setter pris på samarbeidet med Microsoft hvor vi lærer hvordan mote og teknologi skaper nye måter å interagere med kundene på.

Selfie-bildet kan bli plassert på forsiden av et livsstilsmagasin, 'My H&M Cover, som kunden kan dele med venner og familie.
Selfie-bildet kan bli plassert på forsiden av et livsstilsmagasin, "My H&M Cover, som kunden kan dele med venner og familie.

(Bilder hentet fra Visual Art, YouTube-video.)

Powered by Labrador CMS