Den viktige lederen

LEDER: Anne Britt Blikshavn ved Cubus Åkra på Karmøy ble Årets butikksjef 2013 i faghandelen. Det er en stor prestasjon og vitner om at hun er en svært god leder.

Publisert
Prisen Årets butikksjef ble i år delt ut for andre gang. Kåringen er et samarbeid mellom rekrutteringsselskapet Impact, hovedorganisasjonen Virke, Oslo Handelsstands Forening, Daymaker og Kjedemagasinet.

Bakgrunnen for prisen
er et ønske om å gi innsikt i de faktorene som skaper unike resultater samtidig som vi ønsker å fremme konkurransen mellom de ulike kjedene om hvem som klarer å utvikle de beste butikksjefene.

Det finnes ikke
noe eksakt tall på hvor mange butikksjefer vi har i Norge, men man anslår at det finnes om lag 30 000 butikksjefer. Å være butikksjef er en kompleks og viktig rolle. For mange starter lederkarrieren nettopp som butikksjef – gjerne i ung alder. Man blir skolert og får mulighet til å få et stort ansvar tidlig. Det er ikke få butikksjefer som har gått gradene videre fra butikk til region og senere til den sentrale administrasjonen i en kjede.

Felles for årets
sju finalister i Årets butikksjef, er at de føler et enormt eierskap og viser en enorm entusiasme både for fag, andre ansatte og butikken. De våger å prøve og å feile, og har et brennende ønske om å skape resultater – både på egne og kjedens vegne. En god butikksjef er helt avgjørende for resultatene til hver enkelt butikk.

Fjorårets vinner,
Bente Danielsberg ved Nordli på Elverum, fikk flere jobbtilbud etter at hun vant prisen og brukes nå i intern opplæring av nye butikksjefer i kjeden. Dette viser at prisen Årets butikksjef henger høyt og at du må være særdeles god for å hevde deg i konkurransen.

Det er også
gledelig at fem av årets sju finalister var kvinner. Og for andre gang på rad var det en kvinne som vant.

Denne lederen sto på trykk i Kjedemagasinet nr. 3/2014

Powered by Labrador CMS