Fin utvikling for IKEA Norge i koronaåret.

Solid resultat fra IKEA, 5,3 prosent vekst

5,3 prosent vekst for IKEA, og netthandelen økte med 50 prosent.

Publisert

IKEA Norge annonserte i dag et sterkt resultat for regnskapsåret 2020 (avvikende regnskapsår, september-august). 5.3% vekst, og et driftsresultat på 445 MNOK.

Dette er andre året på rad at IKEA leverer gode resultater. Det tyder på at endringen selskapet begynte på i 2018 var riktig.

Før koronapandemien brøt ut var IKEA godt på vei med å levere på mål og utvikle nye kundeopplevelser

I februar åpnet de et nytt planleggingsstudio i Oslo sentrum. Så, mer eller mindre over natta endret samfunnet seg og hjemmene ble gjort om til kontor, skole, gymsal, lekeplass og sosial sone. Ikke unaturlig økte interessen for å skape et bedre hjem med gode løsninger, og også interessen for IKEA.

- Vi er stolte og glade over at vi leverer gode resultater for andre året på rad, og er utrolig takknemlige for at vi fikk lov til å holde varehusene åpne mens store deler av landet var stengt ned, sier Clare Rodgers, adm. dir. i IKEA, og fortsetter:

– Helse og sikkerhet for våre medarbeidere og kunder vil alltid være IKEAs høyeste prioritet under pandemien, og vi har hatt et godt samarbeid med verneombud og tillitsvalgte for å finne gode løsninger i en krevende hverdag. Våre 3.100 medarbeidere har vist en imponerende innsats, fleksibilitet og endringsvilje, og vi er glade for at vi kunne betale ut en bonus som var ekstra velfortjent i år.

Clare Rodgers – CEO i IKEA Norge.

Koronapandemien bidro til økt netthandel og raskere implementering av nye digitale løsninger. Samtlige av IKEAs varehus hadde vekst i regnskapsåret 2020, og netthandelen vokste med nærmere 50%. Hvert 87. sekund plasseres en ordre på IKEA.no, og det er høy etterspørsel etter IKEAs digitale løsninger. En endret hverdag skapte nye behov for hjemmet og bidro til 10 millioner besøk til IKEAs varehus, og rundt 50 millioner besøk til IKEA.no. Planleggingsstudioet i Akersgata gjør oss mer tilgjengelig for de mange menneskene og er godt besøkt til tross for at det er mindre mennesker i Oslo sentrum.

- Gjennom krisen tilpasset vi oss raskt for å møte kundenes nye behov, og lanserte nye tjenester som digitale planleggingstimer og klikk&hent. Vi har stått i endring over flere år, for å skape det nye IKEA som er mer tilgjengelig, bærekraftig og rimeligere, og jeg tror dette har gjort oss raskere til å implementere nye løsninger og mer robuste for endring. I lys av koronapandemien er det viktigere enn noen gang å sikre at folk, også de med tynne lommebøker, har råd til å kjøpe gode produkter og løsninger, sier Rodgers.

IKEAs fokus på bærekraft har ikke minsket, selv ikke under pandemien. De tre fokusområdene - rettferdig og inkluderende, sirkulær og klimapositiv og en sunn og bærekraftig livsstil - står fortsatt høyt på prioriteringslisten. Bærekraftige løsninger skal ikke bare være for de få, og IKEAs ønsker å hjelpe de mange med å leve et mer bærekraftig liv hjemme. I tillegg skal vi støtte de lokalsamfunnene vi er i, og vi opprettet derfor raskt et «emergency relief fund» for å støtte ulike initiativer over hele landet i forbindelse med pandemien. Vi donerte mer enn 26 000 produkter til sykehus, mottaks- og krisesentre, til barn og til familier i vanskelige situasjoner.

I tillegg fortsatte vi jobben med å bli 100% sirkulære og klimapositive innen 2030. Vi utforsker nye måter å bli sirkulære på, og hvordan vi kan gjøre dette mer tilgjengelig og relevant for kundene. Vi jobber nå med å teste ut utleie av møbler i første omgang til bedriftsmarkedet, og har som mål å lansere tjenesten i løpet av 2021. Vi fortsetter investeringen i utslippsfri hjemlevering, og har stor tro på at vi har utslippsfri hjemlevering i hele Osloområdet innen 2023.

- Vi vet at størrelsen vår gir oss et stort ansvar – og en stor mulighet – til å gjøre en forskjell, avslutter Rodgers. (Pressemelding)

Powered by Labrador CMS