Hvorfor vinner butikken så suverent?

I 20 år har netthandel vært både en konkurrent og en mulighet for den etablerte detaljhandelen. I alle disse årene har vi lest spådommer som indikerer at netthandel er fremtidens mantra for varehandelen. Hvorfor har det ikke blitt slik? Hvorfor er det slik at netthandelen fortsatt står for en forsvinnende liten del av handelen?

Publisert
I følge SSB handlet nordmenn på nett for 18 mrd.kr sist år, mens detaljhandelen omsatte for over 400 mrd. Det meste av netthandelen var reiser og billetter til arrangementer, noe som betyr at vi handlet fysiske produkter for en verdi tilsvarende ca.2% av det salg gjennom butikk stod for! La dette være perspektivet neste gang dere vurderer å starte nettbutikk!

Det å handle kan grovt deles i to; innkjøp av nødvendighetsvarer og shopping. Nødvendighetsinnkjøp er for mange et ork, mens shopping for mange er den største gleden i livet. Fellesnevneren for begge typene handling er at stadig mindre er planlagt.

Shopping har i mange år vært den suverent mest utbredte hobbyen i Norge, og så lenge privatøkonomien blir stadig bedre øker antallet shoppingentusiaster. Butikken er og blir shoppernes arena, og hittil er ingen nettbutikk i nærheten av å gi samme opplevelse som den fysiske butikken. Så lenge nettbutikken ikke er i stand til å gi meg noe mer, noe ekstra, er min påstand at den ikke har mulighet til å bli en vesentlig konkurrent.

Mange vellykkede detaljhandelsbedrifter har forsøkt seg på netthandel uten å lykkes, store ressurser er svidd av i forsøkene. Fortsatt lar mange seg lokke, i troen på at man må ha nettbutikk for å lykkes. Sannheten er at for de aller fleste er nettbutikken et tapsprosjekt som sluker ressurser og gir lite igjen.

Den største feilen man har gjort i forhold til etablering av nettbutikk mener jeg handler om at man har tenkt akkurat slik den utdødde grossisten tidligere tenkte; jeg har massevis av flotte varer, jeg må finne et sted å selge dem! Revolusjonen i butikkutviklingen tok jo nettopp det motsatte utgangspunkt; jeg må utvikle butikken min etter de behovene kundene mine har! De fleste nettbutikker er fortsatt en rasjonell og systematisk oppstilling av x-antall varer, og egner seg i beste fall til å gi kunden akkurat det de allerede har bestemt seg for å kjøpe (ofte etter å ha sett og prøvd i butikken!). Det man har tenkt alt for lite på, er at det rasjonelle innkjøpet i stor grad tilhører fortiden. Det er lenge siden det var slik at man bestemte seg for hva man skulle ha, for så å finne produktet i butikken. Virkeligheten er jo at man oppsøker butikken for å finne ut hva man trenger!

Etter 20 år er det vel snart på tide at noen er i stand til å utnytte de mulighetene som ligger i de nye mediene, og utvikler nettbutikker med utgangspunkt i de behov som nye forbrukere oppvokst i den virtuelle virkeligheten vil ha!

Du som driver tradisjonell butikk anbefaler jeg å fortsette med det. Fortsett å utvikle butikkene dine til å bli enda mer fristende og innbydende, slik at kunden opplever den deilige følelsen av skattejakt. Fortsett med å hjelpe henne til å få kicket ved å finne akkurat det riktige produktet for henne, det hun aldri i verden hadde drømt om at hun trengte! Fortsett å rendyrke en arena tilpasset dine kunder, og gjør gjerne enda mer for å motivere kunden til nye personlige rekorder i sin yndlingshobby!

Til deg som tror du må ha nettbutikk for å være med i gjengen; tenk deg om en gang til, og vurder heller om du skal legge enda mer ressurser ned i butikken og medarbeiderne du allerede har!

Med fare for å fremstå som reaksjonær og lite fremtidsrettet, så inneholder min krystallkule få indikasjoner på at nettbutikken bør frata dagens detaljister nattesøvnen. Nettbutikken som vil revolusjonere varehandelen har foreløpig glimret med sitt fravær, men samtidig vet man aldri; plutselig dukker det opp en Jobs eller en Gates som tenker totalt nytt og skaper den nye virkeligheten!
Powered by Labrador CMS