Karl-Johan Persson: – Sterkere kolleksjoner, større salg av produkter til full pris og lavere rabatter, har bidratt til det gode resultatet. (Foto: H&M Group)
Karl-Johan Persson: – Sterkere kolleksjoner, større salg av produkter til full pris og lavere rabatter, har bidratt til det gode resultatet. (Foto: H&M Group)

H&M avblåste krisen raskt

H & M snudde skuta raskere enn noen hadde forventet: en vekst på 10 prosent til SEK 51 milliarder i 1. kvartal 2019, etter et nesten katastrofalt siste kvartal 2018. Driftsresultatet passerte også milliarden.

Publisert

Toppsjef Karl-Johan Persson har ergo full dekning når han kommenterer resultatet for 1. kvartal 2019 (desember–februar, med avvikende regnskapsår) i rapporten: – Vi ser at omstillingsarbeidet har effekt.

Og markedet liker at han forsikrer: – Vi vil fortsette dette arbeidet med full styrke. Aksjekursen gikk rett opp på Stockholmsbørsen straks kvartalsresultatet forelå.

Persson gir forklaringen: – Forbedringsarbeid som pågår, har bidratt til sterkere kolleksjoner, større salg av produkter til full pris, lavere rabatter og en større markedsandel

Salgsutviklingen har vært god både i butikk og online på mange markeder. I Sverige var veksten 11 prosent, i Storbritannia 8 prosent, Polen 15 prosent – og i Asia enda bedre: i Kina 16 prosent og India hele 42 prosent (i lokal valuta).

Powered by Labrador CMS