Isak Rath: – Åpenhet er en viktig faktor for en mer bærekraftig motebransje. (Foto: H&M)
Isak Rath: – Åpenhet er en viktig faktor for en mer bærekraftig motebransje. (Foto: H&M)

Detaljert info om opphavet til hvert plagg

H&M deler, som første store globale moteselskap, informasjon om hvor hvert enkelt plagg er laget.

Publisert

H&M informerer nå om eksakt leverandør, fabrikknavn, adresse, samt antall arbeidere ved fabrikken til hvert enkelt produkt på hm.com. Kundene vil også ha tilgang til mer informasjon om materialene som er benyttet i produktet. Ved å dele flere detaljer om hvor klærne er laget, blir det enklere for kundene å ta mer informerte og bærekraftige valg, skriver selskapet i en pressemelding:

Leder en endring

Eksempel på informasjon som gis på hm.com.
Eksempel på informasjon som gis på hm.com.

H&M leder en endring til en mer bærekraftig og transparent motebransje. I 2013 var H&M første globale moteselskap som publiserte leverandørlisten på nett. Fra 2017 har selskapet testet åpenhet knyttet til hvert enkelt plagg i mindre skala gjennom Conscious Exclusive-kolleksjonene. H&M tar nå dette arbeidet et stort skritt videre ved å lansere informasjon om alle plagg på hm.com. Dette gjelder også de aller fleste produktene til H&M Home.

Setter en ny standard

– Vi er veldig stolte over å være det første globale moteselskapet av vår størrelse og skala til å lansere et slikt nivå av åpenhet. Vi ønsker å vise verden at dette er mulig, og samtidig sette en ny standard for bransjen. Ved å være åpen og transparent om hvor produktene våre er laget vil kundene våre ha mulighet til å ta mer bevisste og bærekraftige valg. Med åpenhet kommer ansvar. Dette gjør åpenhet til en viktig faktor for en mer bærekraftig motebransje», sier Isak Roth, Head of Sustainability i H&M globalt.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS