MILJØBEVISST: Bud Nkemenang Oliver Tangmoh prøver den første elsykkelen til Helthjem. (Foto: John Einar Sandvand)

Bruker elsykler til varelevering

Helthjem lanserer en offensiv miljøplan. Første steg er å ta i bruk elektriske varesykler i Oslo.

Publisert

Hvert år kjører Helthjems biler 51,4 millioner kilometer - tilsvarende 1280 ganger rundt jordkloden. Det brukes også flere hundre tonn plast.

Dette ønsker distribusjonsselskapet å gjøre noe med. Derfor ble det i høst satt igang et større miljøprosjekt. Denne uken ble elsykler tatt i bruk i Oslo som et første steg i den nye miljøstrategien, skriver selskapet i en pressemelding.

Offensive miljømål

Helthjem distribuerer i dag varer for norske og utenlandske nettbutikker, i tillegg til aviser og magasiner. Nå ønsker selskapet å ta et større ansvar for miljøet. Særlig to områder er blitt blinket ut:

  • Mindre utslipp av CO2:
  • Helthjem er en bil-tung organisasjon - og bør over tid redusere bruken av bensin- og dieselbiler.
  • Mindre bruk av plast: Svært mange av produktene Helthjem leverer er pakket inn plast.

De konkrete målene for miljøarbeidet er ikke endelig vedtatt, men ønsket er å fokusere spesielt på disse tre områdene:

  • Betydelig reduksjon av plastavfallet.
  • En stor del av distribusjonsrutene skal bli utslippsfrie.
  • Full bruk av kildesortering.

Godkjenning

Hovedfokuset nå er å kartlegge hva som må til. Budbilene er i stor grad eid av budene selv, og en insentivordning må komme på plass for å skifte til flere elektriske biler. Allerede er ni prosent av distribusjonsrutene utslippsfrie. I hovedsak er dette gående bud i bykjernene.

Helthjem, med Schibsted i spissen, har nå fått driftstilskudd fra Oslo kommune for å prøve ut elektriske lastesykler.

– Tanken er ikke å bytte ut gående med sykler. Vår ambisjon er heller å utvide den grønne sirkelen i bykjernene, sier Janicke Asakskogen i Schibsted DIstribusjon.

– Den endelige aksjonsplanen skal vedtas i januar. Ambisjonen er å ta et stort miljøskritt framover allerede i 2019.

Men hvorfor er miljøstrategien så viktig? Åsakene er, ifølge Asaksogen:

  • Vi har et ansvar for ikke å påvirke miljøet negativt mer enn nødvendig.
  • Helthjem ønsker å møte klare forventninger fra miljøbevisste kunder
  • Krav om å redusere bruk av plastemballasje.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS