- Vi er så glade for at Bikeshop nå blir medlem. Sportsbransjen har lenge vært i vekst, og høye omsetningstall gir oss økt styrke i kampen mot plastproblemet. Vi har et mål om full oppslutning i handelen som omsetter plastposer, sier Mari Nordstrøm, medlems- og kommunikasjonssjef i Handelens Miljøfond.
- Vi er så glade for at Bikeshop nå blir medlem. Sportsbransjen har lenge vært i vekst, og høye omsetningstall gir oss økt styrke i kampen mot plastproblemet. Vi har et mål om full oppslutning i handelen som omsetter plastposer, sier Mari Nordstrøm, medlems- og kommunikasjonssjef i Handelens Miljøfond.

Bikeshop blir medlem i Handelens Miljøfond

Sportsbransjen øker sin tilsedeværelse blant Handelens Miljøfonds medlemmer, med Bikeshop som nytt medlem. Sykkelbutikken vil fremover bidra med 1 krone per plastpose de selger til fondets arbeid med plast- og miljø.

Publisert

Om Handelens Miljøfond

  • Handelens Miljøfond ble stiftet i november 2017 og er nå Norges største private miljøfond.
  • Fondet er handelens felles storsatsing for å løse miljøproblemer knyttet til plast, og midlene kommer fra medlemmene som betaler 1 krone for hver plastbærepose de omsetter i Norge.
  • 1-kroningen er øremerket miljøtiltak som oppfyller fondets tre hovedformål som er å forebygge og fjerne plastforsøpling, øke ressursutnyttelse og gjenvinning av plast, og redusere plastbruk, herunder plastbæreposer.
  • Dagens medlemmer omsetter rundt 82 % av alle plastbæreposer som omsettes i Norge, og representerer mer enn 10 000 butikker. Blant medlemmene finner man alle de store norske dagligvarekonsernene, fag- og servicehandelskjeder og enkeltbutikker.

Bikeshop er Norges største spesialistbutikk for syklister, og har både nettbutikk og to fysiske butikker i Oslo og på Skoppum. Med en årlig omsetning på 285 millioner, blir det også en del plastposer som selges til kunder som handler. Det ønsket Bikeshop å gjøre noe med, og fra begynnelsen av juli vil de gi 1 krone per plastpose til Handelens Miljøfond. Midlene er øremerket miljøtiltak knyttet til plast, deriblant reduksjon av nordmenns forbruk av plastposer.

- Vi ønsker å gjøre det vi kan for miljøet, og hva gjelder plast er det viktig for oss å bidra der det monner. Vi som er i denne bransjen er mye i naturen, og har et helt eget engasjement for å ta vare på den. Vi har fått med oss alt det gode miljøarbeidet fondet får til med plastposekronene de får inn, så for oss var det et enkelt valg å bli medlem i Handelen Miljøfond, sier Håkon Lilland, daglig leder i Bikeshop.

Flere medlemmer fra sportsbransjen

Innen sportsbransjen er følgende butikkjeder allerede medlem i Handelens Miljøfond; Bergans og Sport 1, som også har kjedene Intersport, Löplabbet, Anton Sport, Sportsnett, Milslukern og Skandinavisk Høyfjellsutstyr. Bergans ble medlem i fjor, og med Bikeshop som nytt medlem øker Handelens Miljøfond oppslutningen i sportsbransjen. Det er fondets medlemssjef glad for.

- Vi er så glade for at Bikeshop nå blir medlem. Sportsbransjen har lenge vært i vekst, og høye omsetningstall gir oss økt styrke i kampen mot plastproblemet. Vi har et mål om full oppslutning i handelen som omsetter plastposer, og med Bikeshop ombord er vi ett steg nærmere. Det er fint å se at aktører som Bikesop viser vei for andre aktører i bransjen som ikke er medlem, sier Mari Nordstrøm, medlems- og kommunikasjonssjef i Handelens Miljøfond.

Større kjeder bør bli medlem

Til tross for en økt oppslutning i sportsbransjen, er fortsatt store sportskjeder som XXL og Sport Outlet foreløpig ikke er medlem.

- Vi håper selvsagt at de ønsker å bidra de også. Mange butikker sier de har egne initiativ når de tar betalt for plastposen, men ved å støtte Handelens Miljøfond får du sammen med en lang rekke andre butikker en helt annen mulighet til å påvirke. For eksempel bidrar medlemmene våre nå til å rydde 40 prosent av ytre kyst i Norge, på tre år. De bidrar til mange viktige teknologiprosjekter for effektiv rydding i havet, og til storstilt og landsbasert rydding av tapte fiskeredskap som ellers ville fisket på havets bunn i en årrekke. Bare for å nevne noe. Gjennom medlemskap får man tilgang på plastkompetanse og kvalitetssikring av prosjektene man støtter, og det har en stor verdi. Sportsbutikker er fylt av mennesker med et stort engasjement for plast og natur. Det bør være et stort potensiale for høy oppslutning i denne bransjen, påpeker Nordstrøm.

Powered by Labrador CMS