Ved å overlate rekruttering til eksterne kan ledelsen i Gulating konsentrere seg om å oppnå vekst og optimere butikkdriften. Foto: Gulating
Ved å overlate rekruttering til eksterne kan ledelsen i Gulating konsentrere seg om å oppnå vekst og optimere butikkdriften. Foto: Gulating

– Vellykket rekruttering er avgjørende

Etter tidligere å ha rekruttert franchisetakere selv har Gulating nå overlatt jobben til profesjonelle.

Publisert

– For oss er det svært viktig at franchisetakerne som vi engasjerer varer over tid, understreker driftsdirektør Tom Anders Solberg i Gulating overfor Retailmagasinet.

Tidligere gjennomførte kjeden hele prosessen selv, men Solberg erkjenner at de noen ganger bommet da de rekrutterte.

– Vi kjørte rekrutteringsprosessen selv, med varierende hell. Det var gjerne en kombinasjon av personlige egenskaper og lokasjon som ble feil. Erfaringene gjorde at vi besluttet å gå over til å bruke profesjonelle, sier Solberg.

Jakten på franchisetakere har Gulating nå overlatt til Cappa.

Kunnskap om øl er essensielt for en franchisetaker i Gulating, men butikkdrift er enda viktigere. Foto: Gulating
Kunnskap om øl er essensielt for en franchisetaker i Gulating, men butikkdrift er enda viktigere. Foto: Gulating

– Kjernevirksomheten vår er å oppnå vekst gjennom å etablere nye butikker og puber, og det er det vi bør bruke kompetansen og tiden vår på, fastslår Solberg.

For Cappa er rekruttering derimot kjernevirksomhet. De kjører hele prosessen og plukker ut flere kandidater som Gulatings ledelse kan velge blant.

– Vi følger opp prosessen fra start til slutt. Det er avgjørende at kandidater følges opp, blir ivaretatt og vi må sikre at de har all informasjon som kreves til enhver tid, hvis ikke faller de fra. Rekruttering av franchisetakere krever at kandidatene ofte må i dialog med bank for å spørre om hjelp til finansiering. For at dette møtet skal gå så smertefritt som mulig, må vi sikre at kandidatene har nok informasjon om kjedekonseptet, business-caset, beliggenhet etc. Uten denne informasjonen vil sannsynligvis ikke banken være med å finansiere, sier Lars Lyngstad, partner i Cappa.

Også for kandidatene fremstår prosessen som mer profesjonell når eksterne brukes.

Det er Cappa som gir beskjed til dem som ikke nådde opp. Gulating setter pris på å slippe det.

– Cappa er profesjonelle, og det er sjelden vi har sett noen mismatch, sier Solberg.

Både Gulating og Cappa understreker betydningen av å jobbe sammen over tid, for da lærer man hverandre å kjenne. Cappa får innsikt i hvilke faktorer som er avgjørende for Gulating.

– Vi vet at kandidatene som Cappa kommer opp med holder mål, så vi kan lytte til magefølelsen når valget treffes, sier Tom Anders Solberg.

Har funnet modellen

Kunnskap om øl er essensielt hos Gulating.

– Men det er lettere å lære opp folk på øl enn moms, smiler Solberg.

Med det mener han at kunnskap om drift er aller viktigst.

Franchisetakeren må i tillegg være framoverlent og klare å oppnå synlighet i sitt lokale miljø. Samt ønske å skape sin egen suksess.

– Vi har en aggressiv strategi og skal vokse videre, spesielt på puber. Vi har funnet en driftsmodell som fungerer, og denne skal vi kopiere til flere lokasjoner, sier driftsdirektøren.

Cappa bistår for tiden Gulating også med rekruttering av en nyopprettet stilling i kjedeledelsen: Drifts- og etableringssjef.

– Bør overlates til profesjonelle

Frank Naalsund er franchisetaker og butikksjef for Gulatings nye butikk på Amfi Moa i Ålesund. Han ble rekruttert av Cappa.

– Jeg oppfattet prosessen som ryddig og profesjonell, forteller han.

Etter tre runder med Cappa ble han presentert som kandidat overfor Gulating-ledelsen. Der ble han etter to nye runder engasjert som franchisetaker.

Naalsund støtter vurderingen at rekruttering av ledere og franchisetakere bør overlates til profesjonelle, fordi prosessen da blir bedre enn kjeden selv klarer.

– Da får kjedeledelsen konsentrert seg om hovedoppgaven, nemlig driften, sier han.

Frank Naalsund ble selv rekruttert som franchisetaker i Gulating av Cappa og støtter at rekruttering bør gjøres av profesjonelle. Foto: Gulating
Frank Naalsund ble selv rekruttert som franchisetaker i Gulating av Cappa og støtter at rekruttering bør gjøres av profesjonelle. Foto: Gulating

– Hvilke egenskaper er viktige for å lykkes som franchisetaker i Gulating?

– Man må være utadvendt og frampå. Og sikre synlighet i lokalmarkedet.

Butikken på Moa åpnet så sent som i mars, så foreløpig har det ikke blitt gjort mange events. Men Naalsund bekrefter at det blant annet vil bli arrangert ølsmaking på egnede steder. Han understreker at regelverket for alkoholreklame selvsagt må overholdes. De kan ikke eksponere varene sine i for stor grad.

Butikkdrift viktigst

En butikksjef i Gulating må ha kunnskap både om øl og butikkdrift.

– Det er nok lettere å bygge opp kunnskap om øl enn forretningsforståelse. Man må kunne salg og økonomi, påpeker Naalsund.

Han har retailerfaring fra andre bransjer, og i tillegg har han drevet sitt eget IT-firma.

Av utdannelse har han en bachelor i logistikk, et fagfelt som blir stadig viktigere i retail. I sum en god bakgrunn for å bli franchisetaker og butikksjef.

God lokalisering

Frank Naalsund er svært fornøyd med at butikken ligger svært sentralt til på det store Amfi-senteret på Moa, noe som gir dem god trafikk.

Gulating selger over 300 typer øl, blant annet fra fem lokale bryggerier i regionen.

Den typiske kunden kjøper noen flasker av forskjellige typer øl.

– Man skal drikke bedre, ikke mer, avslutter Frank Naalsund med et smil.

Powered by Labrador CMS