Kaotiske tilstander da Esmod-studentene fikk utdelt utrangerte Bergans-produkter til redesign. (Foto: ‘Bestis’)
Kaotiske tilstander da Esmod-studentene fikk utdelt utrangerte Bergans-produkter til redesign. (Foto: ‘Bestis’)

Bergans i samarbeid om bærekraft

Bestis er et samarbeid mellom Bergans, Esmod og Tise. Prosjektet spleiser kunnskap, kreativitet og teknologi, og har som mål å øke og utvide forståelsen av gjenbruk og redesign.

Publisert

Bestis skal vise mulighetene som oppstår når ulike fagområder og bransjeaktører tenker sammen og drar nytte av hverandres kunnskap.

Det opplyses i en pressemelding: Bergans er opptatt av å legge til rette for et mer bærekraftig forbruk. Derfor tilbys tjenester som reparasjon, innsamling, ombruk, redesign og utleie av fritidsklær og turutstyr.

Som en natur- og turglad virksomhet, har selskapet valgt å satse på grønne aktiviteter på den svarte fredagen. I fjor ble det arrangert Grønn Fredag med gratis reparasjon av friluftsklær. I tas et skritt videre ved å sette fokus på redesign i samarbeid med bærekraftige venner i Tise og motefagskolen Esmod.

Samarbeidet har fått navnet ‘Bestis’, som er et redesign av tre merkevarer: Bergans, ESmod og TISe. Ønsket er at de redesignede produktene kan bli en ‘bestis’ for sin framtidige eier.

Redesigner 250 brukte produkter

Bestis går ut på at 60 designstudenter ved Esmod skal redesigne 250 brukte Bergans-produkter til 12 antrekk, samlet inn gjennom Bergans’ ordinære panteordning, til nye moteplagg. Blant disse finnes en stor variasjon i ulike årsmodeller av blant annet turbukser, skijakker, dunplagg, ryggsekker, telt og soveposer. Studentene får kyndig veiledning fra lærerne ved Esmod, samt innføring i materialkunnskap fra Bergans’ egne produktutviklere.

Utstilling

Fredag 23. november vil de ferdige redesignede produktene stilles ut ved hjelp av levende modeller på Ingensteds på Grünerløkka i Oslo. Her vil publikum kunne oppleve redesign på nært hold og få produktene presentert av designerne selv. Deretter vil besøkende og andre få mulighet til å kjøpe de ferdige produktene, via gjenbruks-appen Tise.

Målet med ‘Bestis’ er å skape økt bevissthet og interesse for gjenbruk og redesign og samtidig utforske mulighetene som oppstår når ulike fagområder og bransjeaktører tenker sammen og drar nytte av hverandres kunnskap, heter det i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS