Alibaba og Jack Ma overrasket igjen. (Foto: Wikipedia)

Skillet mellom nett- og  butikkhandel viskes ut

Det kinesiske internettselskapet Alibaba er i ferd med å endre forretningsmodellen. Skillelinjene mellom netthandel og tradisjonell butikkhandel fjernes. I USA forsøker konkurrenten Amazon det samme.

Publisert

Det er over to år siden Alibaba valgte å bli børsnotert i USA – og ikke i Kina. Dette ble sett på som et strategisk valg for å kunne innta det amerikanske markedet.

Den internasjonale satsingen har latt vente på seg, men i det stille er Alibaba i ferd med å gjøre store endringer.

Slo forventningene

Sent tirsdag la Alibaba frem kvartalsresultatene. Nok en gang maktet teamet, som grunnlegger Jack Ma har latt overta den daglige driften, å overraske skeptiske analytikere. Alibaba fikk en omsetningsvekst på 54 prosent sammenlignet med for ett år siden.

Den tradisjonelle netthandelsvirksomheten økte omsetningen med 45 prosent til 6,7 milliarder dollar. Det er nye satsingsområder som nettskytjenester, digitalt medieinnhold og underholdning som står for en vekst på inntil 270 prosent.

Alibaba regnskapsfører nettoinntekter og provisjoner på salg som skjer via selskapets internettjenester, og ikke brutto omsetningsverdi. Dette passerte 3400 milliarder kroner i fjor, ifølge analytikere. Alibaba har sluttet å oppgi bruttoverdien av salg.

Nye detaljhandelsmodeller

Det kinesiske markedet er lukket for Amazon og de fleste andre vestlige internettselskaper som truer dominansen til lokale selskaper. Alibaba har investert i Sørøst-Asia og India og vil prioritere disse markedene – i tillegg til det kinesiske, hvor de fortsatt ser store vekstmuligheter.

Alibaba sitter på enorme datamengder på leverandører og kunder. Dette er informasjon de allerede utnytter ved å tilby skreddersydde produkter og tjenester. Selskapet mener det fortsatt er svært mye å hente ved å analysere disse dataene og bruke de på nye måter.

Sentralt i denne strategien er å forflytte seg fra netthandel til mer tradisjonelle handel på kjøpesenter og nå selskapets over 600 millioner kunder når de er på kjøpesentre eller ute i bygatene i Kina.

For to uker siden la Alibaba inn et bud på 2,6 milliarder dollar på den kinesiske kjøpesentergruppen Intime Retail Group.

(Kilde: Dagens Næringsliv)

Powered by Labrador CMS