Fra Fredrik & Louisa på Lagunen. Foto: Hava Retail

– Med mobilt nettverk har vi full kontroll

Hava Retail – som eier Fredrik & Louisa – kjøpte i november 14 Vita Exclusive-butikker og fikk det travelt med å få opp nettverk. De valgte mobilt nett fra Nettec, og det ble så vellykket at kjeden har besluttet å gå over til mobilt nett også for sine 38 øvrige butikker.

Publisert

Hava Retail står bak parfymerikjedene Fredrik & Louisa og Skin Tonic. Da Vita-kjeden gikk konkurs i november, snudde Hava seg fort rundt og kjøpte de 14 Vita Exclusive-butikkene, som var de største butikkene i Vita-kjeden. Butikkene er så blitt omprofilert til Fredrik & Louisa.

– Det hastet for oss å få på plass nett for å få med oss desembersalget, sier IT-sjef Jonas Dieserud Nackom til Retailmagasinet.

Hava Retail falt ned på løsningen FlexiAksess Retail Mobil fra Nettec som baserer seg på 4G.

Over tid hadde Hava også erkjent at de måtte gjøre noe med kobberlinjene sine som blir stadig dårligere vedlikeholdt.

– Dette var en fin anledning til å teste ut mobilt nett. Vi slapp å vente på montører for kobber- eller fiberlinjer, noe som oftest tar flere uker. Alt ble utført av Nettec, og butikkene var oppe på mindre enn en uke. I tillegg har vi nå fått mye større kontroll på linjene våre, konstaterer Nackom fornøyd.

Jonas Dieserud Nackom er IT-sjef i Hava Retail. Foto. Hava

Mobilt er konkurransedyktig

Noen kunder har opplevd at kobberlinjer med feil ikke utbedres. Telenor har for lengst varslet at kobbernettet skal fases ut, og kundene motiveres til å gå over til fiber i stedet.

Nå viser det seg at mobilt nett er konkurransedyktig, og vel så det. Hava Retails øvrige 38 Fredrik & Louisa-butikker blir lagt over i februar. Deretter følger Skin Tonic kjeden som vil bli lagt over til den nye løsningen i løpet av 2020.

– Mobile rutere har typisk vært brukt som midlertidige løsninger, eksempelvis i pop up-butikker. Men dere mener altså at mobilt nett kan bli varige løsninger og et fullgodt alternativ til fiber?

– Ja, det er raskere og billigere å få etablert, og koster i tillegg mindre pr måned enn fiber, svarer Nackom.

Han fastslår at mobilt nett konkurrerer med fiber på hastighet og stabilitet, og at det slår fiber på pris og leveringstid.

Stoler på 4G

At kobbernettet vil bli mindre stabilt, må alle belage seg på. Det samme vil neppe skje med det mobile 4G-nettet.

– Om 4G-nettet går ned, blir det rabalder. Dermed får vi større trygghet for at nettet vil bli holdt vedlike, sier Nackom.

IT-sjefen erkjenner at de var litt spent på dekningen som kan variere inne på kjøpesentre.

– Men det har ikke vært noe problem så langt. Vi følger nøye med når vi nå ruller ut løsningen i våre øvrige butikker. Om det skulle være dårlig dekning et sted, finnes løsninger som antenneforsterkere. Og skulle vi stå igjen med butikker hvor mobilt nett ikke fungerer godt nok, vil vi velge fiber for disse, forklarer han.

Full kontroll selv

Fredrik & Louisa har valgt datapakker med 30 GB pr måned pr butikk. Det tror Nackom holder.

Datasikkerheten ivaretas av Nettec sine sentrale brannmurer.

Med mobilt nettverk har Hava Retail fått full kontroll på nettet i sine butikker, fra førsteledd til sisteledd.

– Med fjernstyringsverktøy på kjedekontoret kan vi nå selv følge med på om ruterne til butikkene er oppe, både 4G inn og de trådløse ruterne i butikken. Med fiber måtte vi ringe til leverandøren for å spørre. Nå kan vi restarte boksene i butikkene her fra hovedkontoret, sier Nackom.

Med fjernstyring kan kjedeledelsen også følge med på datamengden og – om nødvendig –svarteliste nettsider, begrense sosiale medier og streaming.

Lanserer mobilt nett for retail

Butikker må ikke nødvendigvis over på fiber når kobbernettet fases ut. Mobilt nett kan fungere utmerket. Nettec leverer en løsning som er skreddersydd for retail.

Morten Karlsen og Jan Erik Bjerkholt i Nettec har lansert mobilt nett som en skreddersydd løsning for retail. Foto: Nils Vanebo.

Telenor har varslet nedleggelse av kobbernettet og ønsker å få både bedrifts- og privatkunder over på fiber for internett. Men Nettec har lansert et alternativ for retail som er raskere å etablere, billigere i drift, mer fleksibelt og konkurransedyktig på hastighet og stabilitet. Nemlig mobilnett basert på 4G.

– Vi i Nettec mener at mobilnettet er glimrende for butikkene. Vi har satt internett via mobil for retail «i system» hvor vi leverer og drifter denne type løsninger for våre kunder, sier Jan Erik Bjerkholt til Retailmagasinet.

Han er eier og daglig leder av Nettec som er lokalisert på Kolbotn med sju ansatte.

Løsningen kaller de FlexiAksess Retail Mobil. Mobilt nettverk har en rekke fordeler:

1. Rask installasjon

Å få installert fiber kan ta tid, selv i de store byene. Mobilt nett kan man derimot få opp på få dager, og man er ikke prisgitt montører og samordning med andre aktører.

I tillegg er det heller ikke alle kjøpesentre som har innvendig kabling for fiber.

2. Billigere i drift

Fiber er klart dyrere i bedriftsmarkedet enn for forbrukere. For en butikk kan det koste flere tusen pr mnd. FlexiAksess Retail Mobil kan man til sammenligning få fra 700 kr per mnd.

3. Tilstrekkelig datamengde

At datatrafikk koster er holdt fram som en ulempe for mobile nett.

– Men 30-100 GB data holder for de fleste butikker, sier Bjerkholt.

Noen velger å sperre for sosiale medier og strømmetjenester for å holde datamengden nede. Kundene får varsel på epost når 80% av forbruket passeres.

Butikker som bruker svært mye data, bør i stedet gå for fiber.

4. Enkelt å administrere

Kjedene kan styre sine mobile nettverk sentralt fra kjedekontoret. Det er å foretrekke at IT-folk foretar slik administrasjon framfor butikkansatte.

Nettec gir support og overvåker løsningen, og datasikkerhet ivaretas av Nettecs sentrale brannmurer.

FlexiAksess Retail Mobil er basert på rutere fra Digi International som er robuste og avanserte nok til å løse kundenes utfordringer.

I management-løsningen overvåkes ruterne og eventuelle feil kan analyseres. Feil kanaliseres til rett mottaker, eksempelvis om kommunikasjonen fungerer, mens kassen eller en betalingstjeneste ikke virker.

Ved behov leverer Nettec ut en ny ruter, ferdig konfigurert.

5. Tilstrekkelig dekning

Ruterne leveres med støtte for 4G (LTE) både i Telia, Telenor, COM4 og ICE sine nettverk, noe som innebærer at man har god dekning i hele Norden.

Dersom det er tvil om dekning på stedet, leveres ruterne med to SIM-kort, slik at man kan aktivere det som gir best dekning på stedet.

6. Fleksibilitet

Fleksibilitet er en ytterligere fordel med mobilt nett. Det er enkelt å flytte ruterne om det skulle være ønskelig å bruke dem i et annet lokale eller butikk.

En ekspansiv kjede

Parfymerikjedene Fredrik & Louisa og Skin Tonic eies 50/50 av CEO Jon Henrik Handley og Varner-gruppen. Fredrik & Louisa og benevner seg som Norges råeste parfymerikonsept. I sin markedsføring kunngjør de at skal ha bransjens beste kampanjer.

Da Jonas D. Nackom begynte som IT-sjef for 15 år siden, var det fem butikker. Nå er tallet 52, inkludert de 14 tidligere Vita Exclusive-butikkene som ble kjøpt før jul.

Mens mange butikkjeder går ned på antall butikker og skjærer ned på areal, er Fredrik & Louisa offensive og går motsatt vei.

– Vi er stadig på jakt etter store butikklokaler, over 200 m2. Vi legger vekt på å ha et bredt vareutvalg og skape en god handleopplevelse i butikkene. Det er det beste måten å konkurrere med internett, forteller Nackom.

På Karl Johan og Lagunen i Bergen har de butikker på 5-600 m2.

Kjeden har merker som kundene ikke får tak i overalt. Kjeden har fokusert på sine fysiske butikker og har så langt ikke hatt nettbutikk, og i stedet satset på gode opplevelser i butikk og events.

Men i mars åpner Fredrik & Louisa nettbutikk, i første omgang en light-versjon.

Powered by Labrador CMS