André Stensland vil være skipper på egen skute når han starter opp den franchisebaserte kjeden Synspunkt som utfordrer i optikerbransjen.

Bygger ny franchisebasert optikerkjede – skal utfordre Specsavers i lavprissegmentet

Synspunkt er navnet på en ny franchisebasert optikerkjede med utspring på Helgeland. Så langt er tre butikker på plass, alle med fortid i Specsavers.

Publisert

Prosessen er kommet så langt at Synspunkt Norge AS ligger klar for registrering.

Initiativtaker til den nye kjeden, som allerede favner tre butikker, er André Stensland som er innehaver av Synspunkt Stensland Mo i Rana.

Mette Stensland driver Synspunkt Stensland Mosiøen.

– Bakgrunnen for etableringen av Synspunkt-kjeden bunnet i at jeg ikke kom til enighet med Specsavers ved kontraktsfornyelse for to år siden, og ønsket å gå egne veier. Etter 35 år i bransjen som optiker, IT-utvikler, kjedemedlem og styremedlem i Interoptik og senere franchisetaker i Specsavers mente jeg at det var rom for en ny kjede innen optikerbransjen, sier André Stensland til Retailmagasinet:

Han forteller at Specsavers i dag er alene i lavprismarkedet, mens de øvrige kjedene stort sett befinner seg i high-end-segmentet. I alle fall prismessig.

– I tillegg har de mange av de samme leverandørene. Vi ønsker å posisjonere oss mot forbrukeren med høy kvalitet til fornuftige priser, sier Stensland.

Han legger for ordens skyld at Specsavers og de skiltes som gode venner for snart to år siden.

Kjernen i Synspunkt kjeden skal være Slipeservice Rana AS som importerer både brilleglass og innfatninger, sliper brillene og sender til butikkene. Det skal forenkle logistikken og produksjonen, og på den måten skal Synspunkt-kjeden kunne levere briller av god kvalitet til fornuftige priser for brillebrukeren.

Franchisebasert kjede

Tanken er en franchisemodell, og at de samme franchisetakerne er aksjonærer i kjedekontoret. – De får dermed påvirke sin egen framtid, sier Stensland.

Synspunkt Mo i Rana er den ene av så langt tre butikker i den nye kjeden.

Slipeservice Rana AS er rigget for volum og er klar for å ta imot butikker som ønsker å bli mer konkurransedyktig på pris og i større grad styre sin egen hverdag.

Med i kjeden er allerede Synspunkt Stensland Mosjøen, som eies og drives av hans søster Mette Stensland. I forrige uke kom også Ørsta Optiske AS skiftet kjedetilknyting fra Specsavers til Synspunkt. Altså er tre optikerbutikker klare for Synspunkt-kjeden pr. i dag.

Fra Specsavers til Synspunkt

Til Møre-Nytt opplyser daglig leder Frode Ryste Ørsta Optiske AS at de hadde vært i forhandlinger om kontraktsfornyelse etter 15 år som medlem av Specsavers, men det var ikke oppnådd enighet. Ørsta-butikken ønsket å stå mer på egne bein og valgte derfor å slutte seg til den forholdsvis nye Synspunkt-kjeden. Butikken er i ferd med å bygges om og blir dobbelt så stor.

Specsavers gir ikke opp Ørsta

I en pressemelding skriver direktør Henrik Eriksen i Specsavers:

– Vi er veldig glade og takknemlige for den solide innsatsen som Frode Ryste og Marie Aambø har lagt ned i driften, og ønsker dem til lykke med ny butikk.

Det betyr ikke at Specsavers gir opp Ørsta. Specsavers skal ha butikk i sunnmørsbyen. Planleggingsprosessen er i full gang, stadfester Henning Eriksen overfor Møre-Nytt.

Powered by Labrador CMS