F.v.: Adm.dir i PostNord Robin Olsen, Vegard Mortensen (senior utvikler Mystore) og Monica Hattrem-Berge (prosjektleder Mystore).
F.v.: Adm.dir i PostNord Robin Olsen, Vegard Mortensen (senior utvikler Mystore) og Monica Hattrem-Berge (prosjektleder Mystore).

Kutter fraktkostnadene for mindre nettbutikker

PostNord og Mystore.no skal samarbeide for å gjøre handel enklere for handelsbransjen og forbrukerne. Først ut er et markant kutt i fraktkostnadene til små og mellomstore nettbutikker.

Publisert

– En gamechanger som kan endre handelsbransjen i Norge, sier Mystore-direktør Yngve Larsen.

Frakt utgjør i dag en vesentlig kostnad for små og mellomstore aktører i netthandelsbransjen. For mange kan frakten alene utgjøre mer enn 10 prosent av de totale kostnadene. Store volumrabatter til noen nettbutikker har skapt skjevheter i bransjen, som har falt i favør til de største netthandelsaktørene.

Det sier PostNord og Mystore.no – Norges største netthandelsplattform – at de skal gjøre noe med. Allerede har hundrevis av nettbutikker på Mystore-plattformen tatt i bruk fraktavtalen.

Utligner fraktforskjellene

— Små og mellomstore nettbutikker i Norge har over natten fått tilbud om en fraktavtale som reduserer kostnadene betydelig. De kan ta opp konkurransen med de store som i flere år har hatt store konkurransefortrinn gjennom sine volumavtaler hos fraktleverandørene. Det er ingen tvil: Dette er en gamechanger som kan komme til å endre handelsbransjen i Norge, sier managing director i Mystore.no Yngve Larsen som har jobbet for en slik avtale i mer enn fem år.

Han har store forventninger til det videre samarbeidet med PostNord.

— PostNord har snudd på hver en stein for å finne de gode, smarte og fremtidsrettede løsningene som handelsstanden trenger. Et miljø preget av en slik vilje og evne til innovasjon er "perfect match" for oss i Mystore.no. Vi gleder oss til å kunne hjelpe PostNord med å få disse løsningene ut i markedet, sier Mystore-direktøren.

Et pluss for distriktene

I tillegg til rimeligere frakt for alle, vil samarbeidet jevne ut prisforskjellene mellom by og land. Distriktene får bedre konkurransevilkår.

— Dette bør være kjempegode nyheter for lokal sysselsetting, entreprenørskap og næringsvirksomhet, sier Larsen.

Helhetlig kjøpsopplevelse

Det strategiske samarbeidet mellom PostNord og Mystore.no skal sette et fokus på den helhetlige kjøpsopplevelsen i handelsbransjen.

— Vi gleder oss til samarbeidet med Mystore.no. For små og mellomstore nettbutikker er dette en unik mulighet til å ta opp kampen mot de aller største. Det har vært skjevheter i bransjen i lang tid, hvor mange bedrifter har gitt opp netthandels-drømmen før den har startet på grunn av fordyrende mellomledd. Nå vil vi gi gründerdrømmen en sjanse, sier PostNords administrerende direktør, Robin Olsen.

Powered by Labrador CMS