Tilsvar

Geir Østby, Klarna
Norgessjef Geir Østby i Klarna er kritisk til påstandene i Hordes analyse om at tilbud om delbetalinger bidrar til økt gjeldsvekst.

Klarna svarer på Hordes påstand om at delbetalinger bidrar til høy gjeldsvekst

Horde presenterte forrige uke sin analyse som konkluderte med at tilbud om delbetalinger har resultert i betydelig gjeldsvekst, særlig hos unge. Horde mener at særlig Klarna har bidratt til dette ved å tilby delbetalinger og «buy now, pay later». Nå svarer Klarna på kritikken.

Publisert

Klarna har reagert kraftig på Hordes analyse. Her er tilsvaret fra Geir Østby, norgessjef i Klarna:

– Vi stiller oss svært kritisk til Hordes såkalte undersøkelse, da denne sier langt mer om Hordes egne kunder enn om Klarnas. Deres konklusjoner stemmer overhodet ikke med våre egne tall og statistikk for de flere millioner nordmenn som har handlet med Klarna det siste året. Faktum er at mer enn 99 prosent av de som har kjøpt med “Betal senere”, også i aldersgruppen 18-25 år, betaler for seg før betalingsutsettelsen går til inkasso (92 dager etter kjøpet var foretatt).For vår andre betalingsløsning, finansiering/delbetaling, er også andelen kjøp som blir betalt i henhold til nedbetalingsplanen 99,5 prosent.

Å telle antall Klarna-kjøp gjort med delbetaling og sammenligne disse med antallet som har store summer i kredittkortgjeld eller forbrukslån blant Hordes brukere, er også grunnleggende useriøst. Vi tilbyr heller ikke en åpen generell kreditt på titusener av kroner slik som det gjøres med kredittkort og forbrukslån. Vi gjør en egen grundig kredittvurdering for hvert enkelt kjøp som blir gjort. BNPL er heller ikke et revolverende produkt. Klarnas forretningsmodell er bygget på at brukerne skal betale i tide, og ikke revolvere, noe som er tilfelle med rentebærende usikret kredittkortgjeld.

Det gjør at skulle vi strekke lånestrikken for langt, er det vi som ender med regningen - ettersom vi ikke har revolverende kreditt. De som utsteder forbrukslån og kredittkort begynner å tjene pengene sine ved forfall - når rentene begynner å løpe - der har vi et helt motsatt incitament. 

Horde lever blant annet av å tilby dem med kredittkortgjeld et nytt forbrukslån med noe lavere rente for å dekke denne. Det gjør imidlertid ingenting med selve hovedproblemet. Forbruksgjelden er kostbar, med høye renter og gebyrer. Det er det vi i Klarna forsøker å rette på - ved å gjøre at BNPL-kreditten vi tilbyr, finansieres av butikkene som bruker oss - ikke av kundene ved bruk av høye rentekostnader. Andelen som benytter seg av delbetaling gjennom Klarna utgjør bare tre prosent. Resten betaler med en gang, eller med 30 dagers rentefri “Betal Senere" faktura. Vi mener vi er en del av løsningen - ikke problemet.

Om Klarnas fokus på unge og kreditt 

– Vi noterte oss også at Horde løfter frem unge og kreditt i sin pressemelding. Dette er et spørsmål som vi også har jobbet mye med. I vår jobb med å skape en ny og mer forbrukervennlig standard for kreditt blant alle aktører, satte vi i fjor et spesielt fokus på unge og kreditt. Selv om de er omtrent like flinke til å betale for seg som nordmenn flest, er det spesielt viktig at de yngre får god informasjon- i sitt første møte med en faktura. Det har vi gjort blant annet ved å dele en film – et lynkurs i kreditt med dem første gang de benytter seg av kreditt, og lagd en faktaside om unge og personlig økonomi.

I samarbeid med Ungdomsbarometern utga vi også en rapport om temaet i fjor vår – hvor Norge inngikk som en del av rapportgrunnlaget. Dette er selvsagt ikke nok, og vi deltar gjerne for å sette videre fokus på dette.

Powered by Labrador CMS