Finalist Årets Markedsaktivitet

Det skapes god stemning under Matfestivalen på Ski Storsenter.

Matfestival på Ski Storsenter – en kampanje som treffer bredt

Med sin Matfestival er Ski Storsenter nok en gang finalist til prisene som deles ut på kjøpesenterkonferansen. Denne gangen er de nominert til prisen Årets Markedsaktivitet. Forrige år vant de Bærekraftprisen.

Publisert

Markedsaktiviteten Ski Storsenter har deltatt med, er Matfestivalen, som blir avholdt én gang i året.

– Vi er selv fantastisk fornøyde med denne kampanjen, og synes den er en verdig finalist sier, markedssjef for Ski Storsenter, Lene Dybvik Sitter.

Lene Dybvik Sitter, markedssjef Ski Storsenter.

Matfestivalen 2022 fant sted i slutten av august og festivalen holdes på «taket», som de kaller det, et parkeringsplan på Ski Storsenter som blir sperret av til festivalområde.

– Nå har det vært noen år med opphold på grunn av korona, så det var kjempegøy å være i gang igjen, fortsetter Sitter.

Bygger samhold mellom senteret og lokale bedrifter

Dette er en kampanje som engasjerer både inne på senteret og utenfor, Matfestivalen blir brukt til å bygge samhold med deltagere fra senteret og lokale aktører utenfor senteret og er en fin måte å kunne samarbeide på tvers.

På markedsplassen blir det rigget opp med 30–40 stands og boder fulle av matinspirasjon, lukter og smaksprøver. Det er en stor scene og lekeområde for barn, ansiktsmaling, popcorn- og sukkerspinn-utdeling og konkurranser. Målet er at dette skal være en kampanje og en dag for hele familien og noe for besøkende i alle aldre, en folkefest for Ski.

– Jeg tenker jo at dette, at det engasjerer så bredt, er noe som gjør oss til en god kandidat, sier Sitter.

Matfestivalen har vært arrangert på denne måten siden 2018, tidligere var det et tilsvarende, men mindre arrangement i regi av en av butikkene på senteret.

– Selv om vi er et storsenter er vi jo også et lokalsenter i Ski, vi ønsker å bygge relasjoner med butikkene på senteret og deres leverandører, men også med de på utsiden. Vi har engasjert Marianne Mørks barneteater, som er et lokalt teater, og de har vist fram en teaser av den nye forestillingen de skal ha i rådhusteateret i Ski. Vi har Ski storband som har spilt, vi prøver i det hele tatt å knytte til oss lokale helter.

Kriterier for prisen

Prisen Årets Markedsaktivitet vil bli gitt til et senter eller kjede som har laget en fremragende, tidsbegrenset aktivitet med et tydelig mål og målbar effekt. Aktiviteten vurderes i forhold til kreativitet og nyskapende (50%), gjennomføring (20%), mediabruk og PR (15%) samt effekt og resultater (15%).

Godt besøk

– Vi er kjempestolte over å være en av finalistene og er glade for at Matfestivalen får litt oppmerksomhet uten for Ski også. Festivalen trekker mye folk til senteret, det er fullt av mennesker, god stemning, mat og underholdning fra scenen. Det er mange som legger turen hit denne dagen, sier markedssjefen.

Lene Dybvik Sitter trekker også fram at den samme helgen også arrangeres Håndballcupen Ski, som er lagt fast, nest siste helgen i august, i 2023 blir det derfor Matfestival 19. august. Sentrumsgruppen i Ski har et eget arrangement ute på torget samtidig. – Det er gøy for lokalsamfunnet at det skjer mye i området her, sier hun.

Bier på taket

Ski Storsenter har bier på taket, og under festivalen selger de lokalprodusert honning, barna kan komme å se på bier i en tittekasse med levende bier, og lære litt om det, her er det birøkteren Alexander, som er ansvarlig.

Av andre aktiviteter nevnes konkurranser, kokkekurs, sushikurs for barn, det er noe for alle folk i alle aldre, dette er en kampanje som treffer bredt.

– Det er masse god mat på matfestivalen, mat er jo noe som alltid er samlende, her er det smaksprøver med gode smaker og lukter. Matfestivalen preges av god stemning også hos de som jobber her, avslutter Sitter.

Matfestivalen på Ski Storsenter trekker mye folk.
Powered by Labrador CMS