Finalist 1 til Årets kjede:

Carmen og Frank foran en cafédisk. Hun har forkle og holder i en vase med blomster. Begge to smiler og er blide.
Carmen – kaféeier hos Jordbærpikene, Bergen Storsenter, som åpnet i 2022 og Frank Angelvik, CEO/kjedeleder for Jordbærpikene.

Jordbærpikene: – Nøkkelen til suksess er å spille på lag med kaféeierne

– Nominasjonen er en bekreftelse på at vi har gjort noe riktig, at vi får igjen for den utviklingsjobben vi har gjort og at vi har fått til en rød tråd gjennom alt. Alt fra innsikten, til å fornye konseptet og fornye menyen, sier Frank Angelvik, CEO/kjedeleder for Jordbærpikene.

Publisert

Bakgrunnen

Bak idéen til kafékonseptet Jordbærpikene, med mat og kaker laget fra bunnen av, og sesongens friske råvarer, stod konditor, TV-kokk og matskribent, Lars Lian bak. Med lang erfaring fra kokkelandslaget og daglig leder av flere konditorier, så han mulighetene og potensialet i en helt ny type serveringssted. Jordbærpikene skulle trekke gatekaféen inn i kjøpesenteret, fylle tomrommet mellom bakeri og hamburgersteder og gi gjestene en opplevelse utover det vanlige. Den første Jordbærpikene åpnet på kjøpesenteret Byhaven i Trondheim.

Jordbærpikene er en av de tre finalistene til Årets kjede og Norsk Kjøpesenterforening skal kåre den beste kjeden innen butikk, servering og service i 2022. Den ettertraktede prisen deles ut på Kjøpesenterkonferansen på The Qube, Gardermoen i mars.

Angelvik (49) har arbeidet innen retail i alle år og har vært innom mange store kjeder på veien til Bitastad og Jordbærpikene, hvor han begynte som administrerende i 2019. Han var med og startet IKEA i Trondheim, jobbet i XXL Sport og Villmark, i Reitan Convenience og Reitangruppen – i ulike lederstillinger der i 8 år og Kremmerhuset for å nevne noen.

– Det er artig å bli nominert, den viktigste årsaken til nominasjonen til topp tre Årets kjede, tror jeg er at Jordbærpikenes ledere og medarbeidere møter våre gjester på et høyere servicenivå- og kunnskapsnivå enn noen gang, sier Frank Angelvik. – Vi er en kjede som har styrket innsiktsarbeidet, og vi har forsterket fokuset på muligheter og samspill.

Jordbærpikene startet opp i 2003 og har 20-årsjubileum i år. I 2017 ble kjeden kjøpt opp av vekstselskapet Bitastad, som også eier serveringskonseptene Big Bite, Kompis, Sabrura, SOT bar & burger og distributøren Matmegleren.

Nytt konsept, nyetablering og oppussing

I løpet av 2021/2022 har kjeden gjennomført et omfattende innsikts- og utviklingsarbeid.

Dette har resultert i et nytt gjesteløfte, fornyelse av konsept og interiør, ny meny og bedre kommunikasjon. Utviklingsprosessen har tatt utgangspunkt i innsikt om gjesten. Det viste seg f.eks. at Jordbærpikene var mer kjent for kaker enn for mat, og de fleste kundene ikke visste at maten lages lokalt, i kjøkken på stedet. Det såkalte gjesteløfte skal være kjedens interne arbeidsverktøy som sikrer at hele kjeden går i samme retning.

– Nøkkelen til suksess er å spille på lag med kaféeierne som faktisk møter gjestene hver dag, deres kunnskap er viktig, for hvilke valg vi skal ta. En kjede for folk flest – der folk og mat møtes, alle skal være velkomne til oss, vi er like opptatt av Penny pensjonist, Trine travel og Stine student. Vi har 44 kaféer og nærmer oss 400 millioner i omsetning, så vi er en stor virksomhet i Norge, sier Angelvik.

FØR: Kaféen på Mossseporten før oppussingen til det nye interiørkonseptet.
FØR: Kaféen på Mossseporten før oppussingen til det nye interiørkonseptet.
ETTER: Kaféen på Mossseporten etter oppussingen til det nye interiørkonseptet.
ETTER: Kaféen på Mossseporten etter oppussingen til det nye interiørkonseptet.

Markering av finaleplass

– Bak vår vekst ligger hardt arbeid, hver eneste dag, fra hele kjeden. Det er ikke tvil om at det er alle ute i selskapet, kaféeiere og medarbeidere som står bak dette. Derfor blir jeg så utrolig stolt når vi ser resultater av den praktfulle innsatsen. – Det er fantastisk å få være med å lede dette selskapet her. Dette er utrolig kult og en anerkjennelse for kaféene og de ansatte. Nå i første omgang skal vi gå ut med informasjon i organisasjonen til våre kaféeiere og ansatte om nominasjonen. Jeg skal snart ut å kjøpe partyhatter, så skal vi filme oss på servicekontoret her i Trondheim, lage litt tjo og hei og skryte av gjengen, sa Angelvik, da Retailmagasinet snakket med ham, onsdag forrige uke.

Franchise

Alt er på franchise, det er det selskapet har jobbet med i alle år. Fra gründerne Roger Torgersen og Lars Lian startet konseptet i 2003 har det vært utvikling hele tiden. Angelvik brukte selv lang tid i starten på å sette seg inn i konseptet og la mye vekt på møtet med gjestene. Videre har kjeden fornyet seg fra år til år, dette har vært et samspill med kaféene og de ansatte, de er oppe i rundt 700 ansatte nå, og det er i alt 44 kaféer på kjøpesentre over hele landet, fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør.

– Når det gjelder kjeden og franchise, er spørsmålet om hvordan man skal få alle til å gå i samme takt. Dette har vi brukt litt tid på, alle vil ha utvikling, alle vil ha endring, men når det kommer til deg selv, kan det til tider være litt krevende, og vanskelig å få til den endringen.

Ikke alle er like enige i forandringene som skjer, men når man ser resultatet, blir det som regel positivt til slutt, og denne finaleplassen er en bekreftelse på at vi har tatt rette valg, sier trønderen.

God kommunikasjon

Informasjon ut til kaféeierne er viktig så de forstår hva ledelsen tenker. Hos Jordbærpikene har de funnet gode kommunikasjonsrutiner og kjører et webinar som er fast hver måned. Her blir det informert om ting i forkant og det er muligheter til å stille spørsmål. De har skapt seg ulike arenaer med kaféeierne, og har også et franchiseforum hvor 7 ulike kaféeiere møtes og blir informert om hva ledelsen tenker og har gjort, og hva som skal skje framover.

– Jeg har stor tro på å jobbe tett med de som jobber ute i kafé, sier Angelvik. Det er greit at vi som sitter på servicekontoret har mange idéer, men det er greit at det også lar seg gjennomføre ute i kaféen.

Juryens vurderingskriterier I juryens vurderingskriterier er det lagt vekt på omsetningsutvikling, utvikling og oppgradering, opplæring av personale, samarbeid med senter og bærekraftfokus. Jordbærpikene oppfyller samtlige kriterier. Det å sende inn søknaden ga en aha-opplevelse for kjedesjefen, det ble en sjekk på alt de faktisk har gjort og fått til.

Nytt konsept

I alt 11 kaféer har fått testet ut det nye konseptet i løpet av siste år, enten i form av nyåpning eller oppussing med fornyet konsept/interiør, nye uniformer er også på plass. Disse kaféene har hatt en omsetningsøkning på mellom 15 og 20%.

Signaturproduktet Drømmevaffel, er en ny kategori på menyen hos Jordbærpikene.
Signaturproduktet Drømmevaffel, er en ny kategori på menyen hos Jordbærpikene.

Menyene har blitt mer spisset og inneholder nå 22 i stedet for 35 ulike retter. Maten skal ha fått et bedre visuelt uttrykk og de har lansert signaturproduktet, Drømmevaffel, som er en ny kategori på menyen. Grønne og mer bærekraftige alternativ blir mer framhevet, og de har utviklet kaffekonseptet sitt.

Det har vært viktig å ta vare på de gjestene de allerede har, men ikke minst har kjeden klart å rette oppmerksomheten mot nye gjester og hvorfor skal de komme til Jordbærpikene.

– Mat og prat har vært slagordet, kom til oss, sett deg ned og slå av en prat, få mat fra eget kjøkken. Det er styrken vår, den freshe maten vi serverer lages av våre medarbeidere i det lokale kjøkkenet, og det må vi bli flinkere til å få ut til gjestene våre, der har vi et potensiale, forteller Angelvik.

Flinke folk

– For å nå ut har vi flinke folk på servicekontoret som har en stor del av æren for at vi har kommet dit vi er i dag. Servicekontoret er styrket og består av et godt team på ti ansatte. Her har vi folk på sosiale medier og det grafiske, dyktig økonomisjef, markedsleder, konsept- og utviklingsleder og regionledere som jobber tettest mot kaféeierne.

– Vi har styrket posisjonen vår med en kjent merkevare. Det er en stor anerkjennelse å være blant de topp tre med tanke på hvor mange flinke aktører det er der ute, sier Angelvik. Han trekker også fram at de har et godt samarbeid med sentereierne som f.eks. Thon og Alti, de har en mye tettere dialog nå enn tidligere. – Det er en vinn-vinn-situasjon, lykkes sentrene lykkes vi og lykkes vi lykkes de. Det er en konstant utvikling, man skal ikke endre for endringens skyld, men det skal være matnyttig.

Skal brukes i markedsføringen

Finaleplassen skal brukes videre i markedsføringen. – Må finne på noe ute i kaféene for å markere denne begivenheten, men vet ikke helt hva det skal bli enda, avslutter Angelvik.

Powered by Labrador CMS