Omvendt grensehandel for Europris Skotterud

Europris' butikk på Skotterud ligger få kilometer fra svenskegrensen og mellom 20 og 30 prosent av kundene er svenske.

Publisert

Torsdag klokken 9 åpner Europris-butikken på Skotterud etter omfattende ombygging og modernisering. Butikken med en salgsflate på 1120 kvadratmeter blir ikke til å kjenne igjen, innredet som den er med det nyeste nye Europris utstyrer de 252 butikkene sine med. I tillegg til de mange kjente varegruppene, legges det på Skotterud stor vekt på et fullgodt blomstertilbud. Åpningsdagen blir det fest med kaffe, kaker og knalltilbud på mange varer.

– Vi har masse gode og trofaste kunder fra Skotterud og områdene omkring, og de er spent på og gleder seg til nyåpningen, sier butikksjef Aud Kristine Hanto. – Også på andre siden av grensen har vi forventningsfulle kunder. Allerede i dag kommer mellom 20 og 30 prosent av kundene våre fra den andre siden av svenskegrensen. Og potensialet for enda flere er stort, fremholder butikksjefen.

Bedre priser - og utvalg

Med unntak for godis og søtsaker, har vi bedre utvalg og priser for en lang rekke varer. Dette har svenskene oppdaget, og det samme gjelder de mange nordmenn som kanskje jobber i Norge, men bor på den andre siden av grensen, sier Aud Kristine Hanto. Hun bor selv i Sverige, har 62 kilometer hver vei, men trives med både jobben og kjøringen.

– Vi har en stor butikk med litt av alt, som alle Europris-butikker. Viktigste varegrupper her på Skotterud er vask, rengjøring, dyrefor og utstyr, hjem, kjøkken og interiør. Roma-brus er også populært, med god og konkurransedyktig pris. Den nye butikken er bedre tilrettelagt for å gi kundene enklere oversikt over alle varene og varegruppene, sier Aud Kristine Hanto. Hun kom til Skotterud fra frukt- og grønt hos COOP på Jessheim for fem og et halvt år siden, og gleder seg nå til å ta fatt igjen sammen med sine syv medarbeidere i en butikk som minner lite om den tidligere.

– Jeg er butikkmenneske av sinn og sjel, og har det helt topp i et Europris med så mange varegrupper og hyggelige medarbeidere og kunder fra begge sider av grensen.
Europris-kjeden åpnet i 2017 11 nye butikker, gjennomførte 8 relokaliseringer mens 22 butikker ble bygget om og modernisert.

– Dette er det største omfanget av moderniseringer og oppgraderinger i Europris sin historie, fremholder administrerende direktør Pål Wibe i Europris. – Vi er veldig trygge på at kundene etter hvert i stadig økende grad vil merke denne forandringen av Europris- konseptet!

Vokser mer enn markedet

Europris har slått markedet hvert eneste år de siste tolv årene, sier en smilende Europris-sjef, Pål Wibe
Europris har slått markedet hvert eneste år de siste tolv årene, sier en smilende Europris-sjef, Pål Wibe

Europris vokste i 2017 mer enn markedet for øvrig, og kjeden hadde i 2017 en total vekst på seks prosent og en sammenliknbar vekst på 3,1%. Lavprissegmentet som Europris er en del av, har tatt markedsandeler hvert eneste år i Norge de siste 18 årene.

– Europris har slått markedet hvert eneste år de siste tolv årene, og ut fra de positive tilbakemeldingene kundene gir oss på våre nye og moderniserte butikker, er det ingen grunn til at den trenden ikke skal fortsette, sier en smilende Europris-sjef, Pål Wibe.

– De gode resultatene og tilbakemeldingene fra kundene i de oppussede butikkene gjør at vi fortsetter moderniseringsreisen også i 2018, fastslår Wibe.

Europris er en butikkjede i sterk vekst med 252 lavprisvarehus over hele landet. Forretningene selger alt fra dagligvarer til jernvarer, maling, dyrefor- utstyr, gaveartikler, pyntegjenstander, kjøkkenutstyr, tekstiler, garn og leker.

Over 30 millioner kunder handlet i 2017 hos Europris, og kjeden omsatte i 2017 for 5,9 milliarder kroner.

De har over 2650 medarbeidere og gikk på børs i juni 2015.

Både sentrallager og hovedkontor ligger i Fredrikstad.

Powered by Labrador CMS