Pål Wibe ser lyst på framtidsutsiktene til Europris. Foto: Europris

Europris-sjefen positiv tross logistikksmell

Ineffektiv logistikk, sukkeravgift og sen påske dro ned for Europris i første kvartal. Likevel er framtidsutsiktene gode, mener Pål Wibe. De har som ambisjon å bli en ledende aktør selv i europeisk målestokk.

Publisert

Europris' toppsjef Pål Wibe fremstod som vanlig som positiv og sprudlende da han snakket om selskapets drift, resultat for Q1 og framtidsutsikter på en pressekonferanse i dag tidlig.

Regnskapet viste at omsetningen vokste med 3,2 prosent fra MNOK 1.199 i 1. kvartal i fjor til MNOK 1.237 i år. Driftsresultatet (EBIT) falt fra MNOK 18 i fjor til -3 i år.

Wibe ga to hovedforklaringer på underskuddet: Inntil det nye sentrallageret og hovedkontoret i Moss er klart har lavpriskjeden en logistikk som ikke er effektiv. I tillegg kom påsken kom sent i år. Det varierer som kjent om påsken havner i Q1 eller – som i år – i Q2. Den sene påsken dro ned Europris' omsetning for Q1 med MNOK 60.

– Men vi leverte på det viktigste, nemlig omsetningsvekst. Vi er svært fornøyd med hvordan topplinjen utviklet seg. Vi slo markedet her. I tillegg har vi god vekst i antall kunder. "The magic in retail is sales growth". Alt annet kan fikses. I sum er jeg derfor svært fornøyd med Q1, sa Wibe på pressekonferansen.

Han fortalte at konkurrentene deres har lavere vekst.

– Vi slo dem i første kvartal, og etter påske har vi knust dem, påstod Wibe.

Han viste til Kvarud Analyse som har rapportert en generell vekst på 0,3 prosent.

Europris' bruttomargin (41,4 %) omtalte han som stabil og tilfredsstillende.

Fullt lager ga kostnadssmell

Men kostnadssiden er Ikke Europris-ledelsen helt fornøyd med. Dagens fem lagre i Fredrikstad er fulle grunnet tidlig levering av produkter til sommersesongen, kombinert med sen påske. Wibe erkjente at de har hatt for store lagre i enkelte produktkategorier. Ekstra kostnader knyttet til containerleie, 3PL og ekstra bemanning beløp seg i kvartalet til MNOK 11.

I mai starter første fase av innflyttingen til det nye sentrallageret i Moss.

– Vi er ikke effektive nå, og det har svekket tallene for Q1, sa Wibe.

I tillegg til tapet i Q1 anslår Europris at de vil få ekstra logistikk-kostnader på MNOK 20-25 for resten av året.

– Det nye hovedlageret blir svært viktig for oss. Vi vokser, og for vår virksomhet på sikt er det svært viktig at vi gjør dette. Når vi er i mål, vil vi være ledende. I 2021 vil vi være i tet i bransjen når det gjelder automatisering og effektivisering av lageret, sa Europris-sjefen.

Innflyttingen på sentrallageret vil skje i tre faser fram til 2021.

Finansdirektør Espen Eldal la til at sukkeravgiften har slått ut negativt for Europris. I Q1 har avgiften svekket regnskapet med MNOK 8.

Tester city-konsept

Europris åpnet i mars sin første butikk med city-konsept på Gunerius i Oslo sentrum. Butikken har drøyt 400 m2 salgsflate hvor det er et mindre utvalg av varer enn på de tradisjonelle varehusene, typisk mindre og høyomsettelige varer. På en terminal i city-butikken kan kunden bestille eksempelvis hagemøbler som ikke finnes butikken, men som kan bli levert rett fra lageret og hjem.

– Det ser lovende ut, og det vil komme flere slike i byene. Inne i bysentra er det som kjent vanskelig med parkering, sa Wibe.

Sesong og kampanjer

Optimering av butikkarealet for å matche ukentlige kampanjer skjer ut fra sentral beslutning.

– Det har gitt resultater. Kundelojaliteten er bedret, og vi unngår å bli utsolgt, sa Wibe.

De blir også litt bedre på sesongvarer for hvert år.

I februar introduserte de nye planogrammer i butikkene for the handy man.

Europris har også lagt til nye produktkategorier, eksempelvis på helse og accessories.

Lav, men voksende netthandel

Click-and-collect utvikler seg greit. For Europris er netthandelen størst i perioden april-september samt før jul. Altså har det vært lite netthandel i Q1. Fortsatt utgjør netthandel mindre enn 0,5% av omsetningen for Europris, men den utvikler seg i følge Wibe i henhold til planen.

Gode framtidsutsikter

Pål Wibe ser for seg videre vekst for Europris, og sier at de har en ledende posisjon i en sektor av retail som vokser.

De har tolv butikker i pipeline, hvorav seks skal åpnes i inneværende år.

– Vi åpner bare nye hvis caset er solid. Alle varehusene skal være lønnsomme.

I fjor viste 224 av 238 varehus lønnsomhet.

Videre orienterte Wibe om at integrasjonen med ÖoB går bra. Det endelige vederlaget som Eurorpris skal betale for ÖoB, avgjøres av ÖoBs EBITDA. Dette nøkkeltallet doblet seg fra 2017 til 2018, noe som er bra selv om ÖoB-ledelsen hadde siktet seg inn på en tredobling, sa Wibe.

– Vi skal bli den beste discount retaileri Norden. Vi er best på noen områder, men har et stykke igjen på andre. "Discount is the golden sector." På lengre sikt er vi godt posisjonert for å ta en ledende rolle. Ikke bare i Norge, men i Europa.

Powered by Labrador CMS