
Europris flagget logistikkjobb hjem, sparte penger
Europris sparte penger da de begynte med crossdocking i Asia, og sparte ytterligere da de flyttet ompakkingen av varer hjem til 3PL-leverandøren NorLines i Borg Havn.
Europris var tidlig ute med crossdocking i Kina, og fikk mye oppmerksomhet for det. Men for tre år siden gikk de bort fra løsningen.
– Vi tok med oss deler av løsningen hjem, men gjorde flere helt nødvendige justeringer som har gitt oss positive gevinster. Våre kalkulasjoner viser nå vesentlig lavere totalkostnad ved å gjøre jobben på hjemmebane i stedet for i Shanghai, forklarer logistikkdirektør Pål Chr. Andersen i Europris til Retailmagasinet.
Det er flere årsaker, men i all hovedsak opplevde Europris:
- Økte fraktkostnader internt i Kina for å flytte gods fra leverandører til et konsoliderings-lager i Shanghai.
- Betydelig økte shippingkostnader som følge av lavere fyllingsgrad i containere.
- Et ekstra håndteringsledd: ett i Kina og ett i Norge.
– Dagens driftsmodell utføreres i Borg Havn av NorLines på en meget effektiv måte. Vi ivaretar også alle de viktige elementene i verdikjeden, sier Andersen.
Europris har ønsket å utvikle crossdocking-produktet ytterligere, og har denne våren kjørt en ny pilot.
– Fra og med neste vår vil vi bygge containere hos leverandør i Asia, lastet og merket i henhold til lokal distribusjonsrute i Norge. Vi har i piloten fokusert på voluminøse varer, som for eksempel større hagegrupper. Da ivaretar vi både høy utnyttelsesgrad av containere, reduserer lokale transportkostnader i Asia og får redusert håndtering, sier logistikkdirektøren.
Ved ankomst Norge blir containere satt direkte på containerbiler med liftutstyr for umiddelbar distribusjon. Med dette oppnår de å flytte store enheter – med minimal fysisk håndtering – før ankomst hos kunde.
Bygger sentrallager

I fjor sommer besluttet Europris å bygge nytt sentrallager i Moss, og tomteopparbeidelsen pågår. Den første delen av bygget skal etter planen tas i bruk i første halvdel av 2019.
– Vil det nye sentrallageret påvirke logistikken mye?

– Ja, med tanke på at vi nå opererer ut i fra fem ulike lokasjoner i Fredrikstad, som skal konsolideres til ett, så vil det bli en stor og positiv endring for oss. Videre vil vi i samarbeid med Moss Havn også etablere en tørrhavn (Dry Port) som nærmeste nabo til vårt nye sentrallager, avslutter Pål Chr. Andersen.