Containerne med Europris' varer kommer inn til Borg Havn hvor NorLines åpner dem og pakker om varene ut fra leveringsrutene. Varene går ikke innom noe lager. Altså en form for crossdocking, men utført i Norge og ikke i Asia.

Europris flagget logistikkjobb hjem, sparte penger

Europris sparte penger da de begynte med crossdocking i Asia, og sparte ytterligere da de flyttet ompakkingen av varer hjem til 3PL-leverandøren NorLines i Borg Havn.

Publisert

Europris var tidlig ute med crossdocking i Kina, og fikk mye oppmerksomhet for det. Men for tre år siden gikk de bort fra løsningen.

– Vi tok med oss deler av løsningen hjem, men gjorde flere helt nødvendige justeringer som har gitt oss positive gevinster. Våre kalkulasjoner viser nå vesentlig lavere totalkostnad ved å gjøre jobben på hjemmebane i stedet for i Shanghai, forklarer logistikkdirektør Pål Chr. Andersen i Europris til Retailmagasinet.

Det er flere årsaker, men i all hovedsak opplevde Europris:

- Økte fraktkostnader internt i Kina for å flytte gods fra leverandører til et konsoliderings-lager i Shanghai.

- Betydelig økte shippingkostnader som følge av lavere fyllingsgrad i containere.

- Et ekstra håndteringsledd: ett i Kina og ett i Norge.

– Dagens driftsmodell utføreres i Borg Havn av NorLines på en meget effektiv måte. Vi ivaretar også alle de viktige elementene i verdikjeden, sier Andersen.

Europris har ønsket å utvikle crossdocking-produktet ytterligere, og har denne våren kjørt en ny pilot.

– Fra og med neste vår vil vi bygge containere hos leverandør i Asia, lastet og merket i henhold til lokal distribusjonsrute i Norge. Vi har i piloten fokusert på voluminøse varer, som for eksempel større hagegrupper. Da ivaretar vi både høy utnyttelsesgrad av containere, reduserer lokale transportkostnader i Asia og får redusert håndtering, sier logistikkdirektøren.

Ved ankomst Norge blir containere satt direkte på containerbiler med liftutstyr for umiddelbar distribusjon. Med dette oppnår de å flytte store enheter – med minimal fysisk håndtering – før ankomst hos kunde.

Bygger sentrallager

Første del av Europris gigantiske sentrallager i Moss skal tas i bruk i 2019, noe som naturlig nok vil påvirke logistikken.

I fjor sommer besluttet Europris å bygge nytt sentrallager i Moss, og tomteopparbeidelsen pågår. Den første delen av bygget skal etter planen tas i bruk i første halvdel av 2019.

– Vil det nye sentrallageret påvirke logistikken mye?

Pål Christian Andersen er logistikkdirektør i Europris.

– Ja, med tanke på at vi nå opererer ut i fra fem ulike lokasjoner i Fredrikstad, som skal konsolideres til ett, så vil det bli en stor og positiv endring for oss. Videre vil vi i samarbeid med Moss Havn også etablere en tørrhavn (Dry Port) som nærmeste nabo til vårt nye sentrallager, avslutter Pål Chr. Andersen.

Powered by Labrador CMS