EuroCIS regnes for å være den viktigste teknologimessen for europeisk retail.

Rapport fra EuroCIS 2022

EuroCIS regnes for å være den viktigste teknologimessen for europeere som jobber med retail. På messen finner du utstillerne innenfor de fleste områder, representert av alt fra globale giganter til små innovative og nystartede selskaper.

Av Svein Cato Winther, EmbriQ

Svein Cato Winther i EmbriQ rapporterer fra forrige ukes EuroCIS i Düsseldorf.

To enorme messehaller rommet i følge tall fra arrangøren, 345 utstillere fra 33 land og i løpet av tre dager ble to scener fylt med spennende foredrag for over 9000 besøkende. Størrelsen på arrangementet gjør det krevende å orientere seg om man ikke har satt av god tid til forberedelser på forhånd.

Vårt inntrykk er at en stor andel av de besøkende er tysktalende, og derfor er naturlig nok også svært mange av utstillerne fra tysktalende land eller tyske representanter for globale leverandører, uten at det er et stort problem. De fleste snakker engelsk som oss, og alle foredrag fra scenene dubbes.

På samme måte er Retail Technology Show, som gikk av stabelen i London i mai - laget for briter, men både RTS og EuroCIS kan være nyttige arenaer for skandinaver som ønsker å følge med på utviklingstrender og finne nye samarbeidspartnere og leverandører.

Vi møtte Petter Grålumstuen, IT- og Logistikksjef hos Kitch'n og Tilbords på EuroCIS. Han har tidligere deltatt på NRF Retail's Big Show i New York og deltok nå på EuroCIS for første gang. Han bekrefter inntrykket av at de fleste messer av denne typen er ganske så like.

For lite fokus på kundeverdi og forretningsnytte

– Det er ikke tvil om at EuroCIS er en teknologimesse med stor T. Vi etterlyser mer fokus på kundeverdi og de gode kundehistoriene. Sist gang vi var på EuroCIS var i 2019. Når vi sjekker notatene fra den gang, leser vi det samme, så EuroCIS har nok funnet sin form. Her er det teknologien i fokus.

Så da er det kanskje naturlig at andelen retailere på messen oppleves som kanskje lav, og at de vi snakket med av norske retailere kom fra IT-siden.

EuroCIS gir rikelig med informasjon om bruk av sensorteknologi, kunstig intelligens, nye betalings- og selvbetjeningsløsninger, digitale plattformer, maskinvare, analyseverktøy og mye mer.

Kontaktløs handel

Både blant utstillere og foredragsholdere var det mange som fokusert på selvbetjening, selvutsjekking og kontaktløse handleprosesser i de fysiske butikkene. Etterspørselen etter slike løsninger har sannsynligvis økt som følge av COVID-pandemien. Der er vi helt enige med Petter fra Kitch’n og Tilbords.

Det var stor tro på at mobilen vil bli den dominerende teknologien for selvbetjent handel i fremtiden, og en av foredragsholderne trakk det så langt til å si at 75% av kundene tenker at en retailer som tilbyr mobilbaserte tjenester tilbyr en raskere og sikrere handleopplevelse.

For å lykkes med selvutsjekk uten å skape for mye friksjon, er det behov for å omdefinere kasserere til å være kundeverter som støtter kundene. Spesielt viktig er det ved salg av alarmerte varer.

Fygi Technologies AS fra Moss var en av de norske utstillerne på EuroCIS.

En av de mest spennende utstillerne på området var faktisk Fygi Technologies AS fra Moss.

Vi tok en prat med deres CEO Amund Skaaden om hvorfor de stilte ut på EuroCIS og hva de syntes om reponsen:

–Vi er her for å presentere Scan Pay Go-plattform i tillegg til å demonstrere vår patent pending FygiEye for første gang. FygiEye kombinerer RFID-teknologi og kunstig intelligens på en måte som er helt ny for det internasjonale retail tech markedet. Vi driver salg i det tyske markedet og har omfattende internasjonale ambisjoner. Det er derfor veldig viktig for oss å få vist frem, og få tilbakemelding på teknologi på «den store scenen» så tidlig som mulig. Vi er veldig fornøyde med responsen.

Et spørsmål som de fleste stiller seg når det gjelder selvutsjekk, er empiri rundt svinn. Konklusjonen her er at den generelt sett forblir uendret, men at det for visse produkter som f.eks. elektronikk og dyre klær kan gå opp x5, men det finnes løsninger.

En av de mest innovative løsningene for å løse dette med avalarmering av varer i tillegg til nevnte FygiEye, var en løsning fra tyske Rapitag som automatisk åpner alarmbrikkene for varer som ble betalt for på mobilen.

Fra elektroniske hylleforkanter til interaktive småskjermer og videorails

Den teknologien som dominerte utstillingsområdet var utvilsomt det som går under betegnelsen Elektronic Shelf Labels (ESL), men som nå har utviklet seg voldsomt de siste årene.

ESL i fire farger

Det som tidligere begrenset seg til elektroniske etiketter i svart og hvit, kommer nå i fire farger, noen interaktive og/eller med videofunksjonalitet med høy kvalitet. Vi registrerte vel over ti ulike aktører. Vi prøvde å finne ut hva som skilte de ulike aktørene fra hverandre – det var ikke først og frem etikettene. Om vi skal filtrere bort selgernes overbevisende argumenter, sitter vi nok igjen med at de viktigste forskjellene dreier seg om infrastruktur og programvaren og ikke selve etikettene eller skjermene.

Utstillingen ble selvfølgelig dominert av stands fra de større etablerte aktørene, men vi så også løsninger som ble trådløst forsynt med strøm til en «grønnere» løsning hvor alle etikettene på en hylle ble forsynt av et batteri. Det vil si at når batteriene må byttes etter 5-7 år, slipper man å bytte alle etikettene, det er jo smart.

På tide å utnytte RFID-teknologien fult ut

Det var flere utstillere med gode RFID-plattformer tilstede på EuroCIS. For de fleste i retailbransjer har verdien av å ha full kontroll på varebeholdningen uten å bruke for mye ressurser til varetelling og kontroll, vært åpenbar i mange år. Likevel synes vi at adopsjonen er bemerkelsesverdi lav. Mange stiller fortsatt spørsmål om prisen på tagger, problemer med mange leverandører etc. På Retail Technology Show i London la den svenske sportskjeden Stadium og H&M den ballen død. Dette bør dere vurdere.

Det som var interresant på EuroCIS, var at flere utstillere viste og pratet om hvordan nye bruksområder kan gi ekstra verdi til RFID-investeringen.

Fra standen til Zebra

Godt utbytte av noen hektiske dager på EuroCIS

Vi fikk følgende tilbakemelding fra Extenda Retail som var med på EuroCIS messen for første gang i år, og med god suksess!

– Vi statset på god markesføring i forkant, noe som ga oss god uttelling under messen. Flere nysgjerrige besøkende kom bort til standen vår som endte opp med flere interessante samtaler og muligheter. Iselin Mjøllner Dahlen, Partner Manager hos Extenda Retail, sa at det var veldig lærerikt å få møte mange av våre partnere, og også knytte nye kontakter. Det er alltid fint å møte folk face-to-face. Det kan virke som at mange kunder venter til EuroShop neste år, etter årets fremgang på EuroCIS så ser vi frem til mulighetene for neste års EuroShop.

Petter Grålumstuen, IT- og Logistikksjef hos Kitch'n og Til bords, fant spennende produkter både på Epson- og Zebra-standene som gav han ideer som han skal utbrodere nærmere når han kommer hjem til Stavanger.

Powered by Labrador CMS