PRAKTISK RETTET: Gjennom å bevege seg rundt i lokalet og ha interaktive dialoger med kunder og kollegaer vil man lære om alt fra øyekontakt og kundeservice, til varetrykk og behovet for å holde butikken ryddig.

Endrer adferd med 3D-læringsspill

Spillindustrien har brukt mye penger på forskning og utvikling. Nå kan også retailbransjen høste godene av spillteknologien, og bruke det som et verktøy for å løfte kompetansen i egen bedrift.

Publisert
Applikasjoner og spill med simulering mot næringslivet har blitt en trend internasjonalt. I Norge har Attensi utviklet spillmotoren Attensi SIM, et lederverktøy som trener alle medarbeidere gjennom 3D-simuleringsspill, og selskapet retter nå særlig fokus mot retailbransjen.

- Spilles som et vanlig spill
- I en kjede representerer hver eneste ansatt bedriften. Det kan være en utfordring i mange sammenhenger. Tidligere har man ikke hatt verktøyet for å kunne endre adferden hos ansatte helt ut, og hos mange på en gang. Det kan vi gjøre nå. Spill handler jo også om læring, og med Attensi SIM jobber vi med å skape motivasjon og forståelse for at det å jobbe i butikk er et fag, påpeker grunnlegger og styreleder Odd P. Skarheim i Attensi.

- Kort fortalt er dette en spillmotor som gjør at vi kan lage skreddersydde 3D-læringsspill som skal bidra til å øke kjedenes omsetning, mersalg, kundekonverteringsrate, service/kundetilfredshet, samt redusere svinn, forklarer han.

Programmet bygger på "simulationbased learning 3D", en ny og revolusjonerende metode hvor man bygger opp en virtuell verden med butikkene i 3D. Brukerne beveger seg rundt i lokalet og har interaktive dialoger med kunder og kollegaer, og det føles svært reelt. Kundene må møtes med øyekontakt og spørsmål, og butikken må holdes ren og ryddig, samtidig som man passer på å holde varetrykket oppe. Etter hvert kommer det flere kunder, og hyllene tømmes. De som benytter programmet får umiddelbare tilbakemeldinger på det de foretar seg, og de ansatte opplever stress som i det virkelige liv.

- Dette er praktisk rettet trening, og selv om programmet også brukes innenfor andre områder, har vi grepet tak i de utfordringer som finnes innen retail, og tilpasset systemet til det, forklarer Odd P. Skarheim.

Salgstrappen i praksis

Jernia er blant de aktørene som har tatt i bruk den innovative treningsmetoden som et tillegg til de tradisjonelle kursene knyttet til fagkompetanse i kjeden. Attensi SIM ble rullet ut i organisasjonen i februar, og målet er å ha alle butikkansatte gjennom denne treningen tre ganger i løpet av året. For Jernia sin del baserer kundedialogen i systemet seg på trinnene i salgstrappen, og temaene er basert på de mest vanlige spørsmålene og kundebehovene de ansatte i kjeden opplever. Gjennom kundedialogen i spillet får den ansatte opp flere valgalternativer. Ut fra valget man gjør, får man poeng og tilbakemelding på hva som er bra og hva som må forbedres, samt at man kan se resultatet til sine kollegaer. I følge kjededirektør Britt Aas Fidjestøl i Jernia har responsen fra butikkene vært veldig bra, og systemet har gitt synlig effekt. Hele 83 prosent av de ansatte svarer at de liker denne formen for trening, mens 85 prosent sier at treningen har forbedret salgskunnskapene deres.

- Det er en helt klar sammenheng mellom gjennomføringsgrad i butikken og økt snittsalg. I de butikkene hvor samtlige butikkansatte har gjennomført treningen, har snittsalget økt ti ganger i verdi sammenliknet med de butikkene hvor færre enn 50 prosent av de ansatte har gjennomført treningen, forteller Aas Fidjestøl.

Hun er derfor overbevist om at dette er en trenings- og opplæringsmetode vi vil se mer av i tiden fremover.

- Vi er allerede i gang med å se på hvordan vi kan utvide denne type trening til også å omfatte andre treninger, samt utvide til nye kanaler, som for eksempel mobilen. Vi må være tilstede i de kanalene våre ansatte er i, understreker hun.

LES HELE SAKEN I KJEDEMAGASINET 5_2013 SOM ER UTE NÅ!

Powered by Labrador CMS