Foran XXLs fem meter høye utleveringsrobot i varehuset på Alna holder IT-direktør Espen Terland en tablet som inneholder noe som er atskillig viktigere for logistikken: Avansert omnikanal ordrestyring.

XXL med Nordens mest avanserte omnikanal ordrestyring

Å utnytte både sentrallageret og butikkenes lagre ved netthandel er en kunst. XXLs ordrestyring er den mest avanserte i nordisk retail.

Publisert

Å benytte seg av både sentrallageret og butikkenes lagre som internettlager er kjent praksis i retail. Kunsten er å finne balansen mellom økte plukk- og distribusjonskostnader og økt topplinje.

XXL har som eneste aktør i Norden tatt i bruk en avansert løsning fra nederlandske Retail Unity. Avanserte algoritmer styrer nettordrene mellom sentrallageret og varehusene.

Ved kampanjer erfarte også XXL at nettordrer kunne tømme de fysiske butikkene for kampanjevarer. Kunder som kom til butikkene ble da misfornøyde.

– Det ble en ugunstig setting mellom kanalene, sier Espen Terland – CIO and Omnichannel Director i XXL – til Retailmagasinet.

For to år siden bestemte XXL seg derfor for å finne en mer effektiv løsning for å få begge kanalene til å jobbe i samme retning.

Hvordan skulle de styre nettordrer til fysiske butikker gitt at det det er høyere kostnader knyttet til plukk i butikk?

Varer plukket av roboter på XXLs sentrallager på Gardermoen har naturlig nok den laveste plukk-kostnaden.

Espen Terland forklarer:

– Vi har tatt i bruk en omni ordredistribusjonsløsning. Når en kunde gjør en bestilling på nett, betaler han på vanlig måte og forholder seg ikke til hvor den plukkes. Ordren går inn til vår ordredistribusjonstjeneste som kjører en algoritme som styrer hvor ordren skal gå. Den går først til sentrallageret. Hvis varen finnes der, plukkes den der av roboter som er den mest effektive logistikken.

Men i tillegg sentrallageret har kjeder en god mengde varer også ute i de fysiske butikkene. For varer som ikke finnes på sentrallageret sender algoritmen ordren dit det er mest lønnsomt å plukke den. Det kan være til varehusene hvor det er minst trafikk eller til varehus som bare har én igjen av den aktuelle varen.

Hvis eksempelvis fem varehus oppfyller kriteriene, vil alle fem få mulighet til å plukke den.

– Dette gjøres ute i varehusene med en tablet med et intuitivt grensesnitt. Det første varehuset som tar ordren, har en viss tid på seg på å plukke varen. Hvis varen ikke plukkes, tas ordren tilbake og gjøres tilgjengelig for alle varehusene på ny, sier Terland.

Det varehuset som tar ordren, får omsetningen.

Endless aisle

Gjennom et dashboard finjusterer kjedeledelsen i XXL algoritmen.

– Det er mange som sier at de har plukk i butikk, men ingen i Norge har en så avansert løsning som vår, sier Terland.

XXL er alene i Norden om å bruke verktøyet fra Retail Unity.

Ordrestyringen har også andre fordeler: Hvis en kunde kommer inn i en butikk og skal ha en konkret vare i en gitt størrelse, og den ikke er i butikken, kan den butikkansatte med en gang finne ut hvor den befinner seg i XXL-systemet og tilby kunden å komme tilbake og hente den i butikken neste dag. Ordren går inn i systemet på samme måte som ordrer fra kunder via nett.

På denne måten oppnås endless aisle.

Kommersiell avveining

Espen Terland erkjenner at det innebar risiko å koble en slik avansert ordrestyring på det øvrige forretningssystemet, for distribusjonsløsningen griper inn i hele verdikjeden.

Løsningen fra Retail Unity kom inn som et lag mellom XXLs internettplattform (Hybris) og ERP-ordreplattformen (Microsoft AX).

Alle valg har fordeler og ulemper. XXLs måte å styre ordrer på mellom sentrallageret og butikkenes lagre resulterer i flere pakker som sendes. Nettomsetningen økte signifikant, men distribusjons- og plukk-kostnadene økte også.

At ansatte i varehusene må plukke ordre som kommer fra nett krever ressurser.

Kunder som bestiller flere varer på nett, kan oppleve at de blir tilsendt i flere pakker fra flere kanter av landet. Kunden betaler en fast kostnad, mens XXL tar totalkostnaden.

Disse avveiningene gjør XXL-ledelsen ved å skru på parameterne i modellen ut fra kommersielle vurderinger.

– Da vi tok i bruk den nye ordrestyringen økte nettomsetningen vår med 20 prosent umiddelbart gjennom å tilgjengeliggjøre flere varer og ha større dybde, sier Terland.

Løsningen er effektiv når det gjelder å bli kvitt gamle varer som skal fases ut. Nylig har XXL som kjent kjørt en omfattende ryddekampanje ("Lageret vårt er proppfullt").

– Løsningen vår har her hjulpet oss i betydelig grad, avslutter Espen Terland.

Powered by Labrador CMS