Eirik Jarl Nilssen og Frank Rune Røvde i Elkjøp Norge mottok i dag Franny Award som beste franchisekjede.

Elkjøp vant Franny Award 2018

Elkjøp Norge vant Franny Award som ble delt ut på Franchisekonferansen i dag.

Publisert

– Elkjøp lykkes meget godt med sitt franchisekonsept og kan vise til solid vekst gjennom nyetableringer og lønnsomhetsvekst hos eksisterende franchiseenheter. Det er imponerende i en bransje som er svært presset på marginer og som dreier raskt fra butikk til netthandel, sa Frode Finsrud, daglig leder i Cappa og juryleder.

Prisen ble delt ut på Franchisekonferansen som arrangeres av Virke og FranchiseArkitekt.

– Vi hadde nok ikke vunnet for fem år siden, erkjente Frank Rune Røvde som er Franchise Manager Norway i Elkjøp Norge.

Han sa i takketalen at inntjeningen er blitt bedre, og at de har fått en bedre franchiseavtale.

Klimaet i handlerådet er blitt klart bedre de senere årene.

– Lønnsomhet, lønnsomhet, lønnsomhet. Er det på plass, kommer det andre etter, sa Røvde.

Han sa at det betyr noe for dem å motta prisen.

– Vi får noe positivt å snakke om internt i kjeden. Det er viktig å snakke positivt om hverandre.

De fire øvrige kjedene som var i finalen var: Circle K, Specsavers, Slettvoll og Pizzabakeren.

Hvilke konsekvenser det får for en franchisekjede å motta prisen, er naturlig nok vanskelig å si da dette er første år Franny Award deles ut i Norge. Men i Sverige har den vært delt ut i en rekke år. Sibylla vant prisen i Sverige for noen år siden og erfarte at rekruttering ble lettere etterpå.

– Muligens vil det kunne ble lettere å få finansiering for franchisetakere i kjeder som har vunnet prisen, sa Frode Finsrud, juryens leder.

Han sa følgende om Elkjøp før det ble røpet hvem som vant:

"Elkjøp ble etablert i Norge i 1962. De ekspanderte til Sverige og Danmark i 1997, Finland og Island i 1999, Færøyene i 2005 og Grønland i 2007. Elkjøp har nå flere enn 400 varehus i Norden, hvorav 153 er franchise-eid. Lefdal har som kjent nylig blitt innlemmet i samme konsept, selv om de har hatt samme eier i mange år.

Elkjøp lykkes meget godt med sitt franchisekonsept og kan vise til solid vekst gjennom nyetableringer og lønnsomhetsvekst hos eksisterende franchiseenheter. Det er imponerende i en bransje som er svært presset på marginer og som dreier raskt fra butikk til netthandel. Elkjøp har sterkt fokus på omnikanal, og har lyktes med å skape en tilnærmet sømløs handleopplevelse mellom de ulike salgskanalene varehus, internett og kundesenter.

Elkjøp har svært tilfredse og lojale franchisetakere, og kjedekontoret tilbyr alle støttefunksjoner de trenger."

Powered by Labrador CMS