– Vi har teknologiene, menneskene og erfaringene som skal til for å tilby fullverdig unified commerce, og gir den opplevelsen som våre kunder og våre kunders kunder forventer når de handler, sier Espen Thorvaldsen i Solteq.

All in one-løsning legger grunnlag for unified commerce

Solteq er blant de ledende leverandørene på netthandel i Norden. De leverer sterke og fleksible netthandelsløsninger, og retail samt grossister er de største kundegruppene.

Publisert

Solteq Norge har fokus på netthandel og butikkdatasystemer integrert med netthandel.

– Vi har et definert vekstprosjekt i Norden som faller sammen med den kraftige veksten i netthandelen, sier Espen Thorvaldsen, digital advisory manager.

Veksten i netthandelen er akselererende, både grunnet teknologisk utvikling og koronasituasjonen hvor flere velger å handle hjemmefra.

Solteq ble etablert i Finland og er notert på Nasdaq-børsen i Helsinki. Totalt er de 600 ansatte i konsernet. Da de ønsket å etablere seg utenlands, var det naturlig å kikke til Sverige, Danmark og Norge.

Norsk satsing

– Vi har ikke noen landegrenser, og det er de samme teamene som jobber mot de fire nordiske landene, forteller Thorvaldsen.

Espen Thorvaldsen er digital advisory manager i Solteq Norge

Det er Danmark som fronter vekstprosjektet for Danmark, Sverige og Norge, men de har norske representanter ut mot norske kunder.

– Våre ambisjoner er å tilby løsninger for kunder i mellomsegmentet og oppover, sier Thorvaldsen.

Apotek1, Norsk Stål, Berggård Amundsen, Reima, Marks & Spencer er blant kundene som står på referanselisten, og flere er underveis.

Selv med et foreløpig beskjedent antall ansatte i Norge deltar de konkurransen om store og prestisjetunge kontrakter.

– Vi er i betraktning hos store norske virksomheter, bekrefter Thorvaldsen.

Unified commerce

– Vi har teknologiene, menneskene og erfaringene som skal til for å tilby fullverdig unified commerce. Vi gir den opplevelsen som våre kunder og våre kunders kunder forventer når de handler, sier Thorvaldsen.

Han illustrerer unified commerce: "En kunde sitter på bussen og er inne på Instagram. Han ser et bilde med en flott jakke og lurer på hvor man kan få kjøpt den. Da skal det være mulig å finne ut i hvilke butikker i byen det er mulig å finne den i ønsket farge og størrelse. Man skal kunne initiere en handleopplevelse fra appen på smarttelefonen. Den skal være integrert med kjedens butikkdatasystem. Jakka kan legges i handlekurven på mobilen eller på en skjerm i butikken. Om butikken har riktig størrelse, men ikke riktig farge, kan jakka prøves i butikken, mens en jakke i riktig farge blir sendt hjem til kunden slik at han slipper å gå til butikken en gang til."

Unified commerce dreier seg om å gi kundene en sammenhengende opplevelse av merkevaren til kunden på tvers av kanalene.

– Opplevelsen på tvers av smarttelefon, PC, fysisk butikk skal være sømløs for kunden. Man må ha systemer i bakkant som støtter en slik sømløs kundeopplevelse, poengterer Thorvaldsen.

Solteq er på unified commerce-nivå både med selve netthandelsplattformen og POS- og butikkdatasystemene. De er Microsoft Gold-partner og leverer Microsoft Dynamics 365 Business Central som ERP.

Sammen med LS Retail leverer de en retailstyringsløsning basert på Microsoft Dynamics.

En av plattformene som Solteq leverer har ferdig integrasjon mot LS Retail.

– Våre kunder får en flying start med et unified commerce-prosjekt, sier Espen Thorvaldsen.

All in one-plattform

Solteqs web-plattform er en all in one-løsning: Nettbutikk, hjemmesider, PIM, epost marketing i samme programvare.

Når man skal ha netthandel, trenger man selve nettbutikkprogramvaren, men ønsker også å omtale produktene på hjemmesiden også. Har man to ulike systemer for nettbutikk og hjemmeside, må de integreres.

I PIM samles all produktinformasjon om alle produkter: tekniske produktegenskaper, bilder, markedstekst på forskjellige språk, dokumenter. PIM er en forutsetning for å kunne levere samme kundeopplevelse på tvers av kanaler

– Skal man sy sammen alle slike systemer, får man en kostnad, risiko og lenger implementeringstid. Det kan man unngå ved å velge en all in one-plattform. De slipper man integrasjoner, argumenterer Thorvaldsen.

– Hvorfor velger ikke alle all in one-løsninger?

– Ikke alle er klar over at det finnes slike løsninger. Og da aktørene begynte med netthandel, fantes ikke slike løsninger. Derfor bygde de typisk stein på stein og fikk et konglomerat av løsninger. Men stadig flere vil ut av slike løsninger, svarer Thorvaldsen.

Man er ikke avhengig av å skrote alle sine løsninger for å gå over til all in one. Det er mulig å bruke enkeltdeler av en all in one-løsning.

– De som har gamle ehandelsløsninger bør vurdere å skrote. Men har man eksempelvis nokså nylig tatt i bruk PIM-løsning, kan denne kombineres med all in one, påpeker Thorvaldsen.

Flere løsninger til retail

Solteq leverer netthandelsløsninger, ERP, POS og PIM til retailsektoren. De tilbyr samtidig flere innovative teknologier.

Blant annet har de utviklet selvkjørende butikk-roboter (Solteq Retail Robot) som kjører rundt i butikken og skanner butikkhyllene for å finne ut om det som ligger i hyllene stemmer med hylleforkanten og lager rapport til butikksjefen om hva som ligger feil og innkjøpsforslag basert på mengden av varer.

Til Elkjøp leverer de Deep Vision, en AI-drevet løsning som overvåker hvordan en nettside besøkes. Man får verifisert om nettstedet og mobil-appene konsekvent leverer en positiv kundeopplevelse, samt oversikt over svakheter og forbedringsområder.

Powered by Labrador CMS