Høyt engasjement og kunnskapsnivå hos butikkeierne kjennetegner Pets.
Høyt engasjement og kunnskapsnivå hos butikkeierne kjennetegner Pets.

Medlemseide Pets scorer på engasjerte butikkeiere

Pets vokser i en bransje som preges av økende konkurranse. Butikkeiere med høyt engasjement og kunnskapsnivå skaper gode kunderelasjoner.

Publisert
Svein-Erik Wennberg, daglig leder i Dyrekjeden AS.
Svein-Erik Wennberg, daglig leder i Dyrekjeden AS.

Dyrekjeden Pets er medlemseid. Kjedekontoret bistår selvstendige dyrebutikkeiere med innkjøpsavtaler, opplæring, butikkdata, profilering og markedsføring og alt driverne trenger i en skjerpet konkurransesituasjon.

Slik definerer Svein-Erik Wennberg, daglig leder og aksjonær i Dyrekjeden AS, Pets-konseptet overfor Retailmagasinet. Kjeden har ekspandert sterkt, men styrt:

– Fra starten i 2014 var vi 10 butikker, nå er vi fire ganger så mange. Vi har vokst med eksisterende butikker som har blitt medlemmer, og ellers hjulpet til å etablere nye butikker både for nye og eksisterende eiere.

– Er ikke en medlemseid kjede mer tungrodd driftmessig?

– Å være en frivillig medlemseid kjede er jo ikke alltid det mest effektive, men til gjengjeld har vi lidenskapelige butikkeiere og ansatte som brenner for kjæledyr og det kjæledyrene betyr for samfunnet, svarer Wennberg.

Engasjerte butikkeiere

Ikke bare hverdagslige dyr hos Pets.
Ikke bare hverdagslige dyr hos Pets.

Pets opplever at kundene blir møtt med et engasjement og et kunnskapsnivå som skaper gode kunderelasjoner og lojale kunder.

– Samtidig jobber vi med systemer og avtaler for å effektivisere driften, så vi kan være konkurransedyktige. Med andre ord er det nok av utfordringer på kort og lang sikt, sier Wennberg.

God utvikling tross økt konkurranse

Bransjen har utviklet seg voldsomt de seneste årene, med mange nye merkevarer, og nye leverandører som Musti som har etablert seg i Norge med mange nye butikker.

Wennerbg forteller at Pets-butikkene hatt en god utvikling, spesielt de siste to årene under pandemien, selv om konkurransen har økt.

– Flere aktører satser på integrerte verdikjeder med egne lagre, mens vi fokuserer på kundeopplevelsen med god service og stort vareutvalg. Gjennom våre ti partnere kan vi skaffe ca. 40.000 varer, og vi tilbyr derfor noe helt annet enn de aktørene som satser på varer fra egne lagre, sier Wennberg.

Pets ZooTropia Lyngdal er en fullsortimentsbutikk med levende dyr, akvariefisk og reptiler – og en betjening med lidenskap for dyr.
Pets ZooTropia Lyngdal er en fullsortimentsbutikk med levende dyr, akvariefisk og reptiler – og en betjening med lidenskap for dyr.

Fokus fra profilering til markedsføring

Pets som merkenavn ble valgt etter en prosess noen måneder etter etableringen av kjedekontoret. Derfor heter selskapet Dyrekjeden.

Her får hunden klippet neglene i butikken.
Her får hunden klippet neglene i butikken.

– Siden pets er et engelsk ord, prøver vi å profilere oss som ‘Pets - for din beste venn’. Vi har samarbeidsavtaler med 10 leverandører i bransjen, både norske, svenske og danske, forklarer Wennberg.

Etter en fase med stor økning i antall medlemmer, har de det siste året jobbet en del med profilering og vil i fremtiden flytte fokuset mer over på markedsføring.

Lyst på en slik krabat hjemme?
Lyst på en slik krabat hjemme?

– Vi jobber fremdeles med å se på nye prospekter regelmessig, og vurderer nye medlemmer. Vi tror bransjen er i en konsolideringsfase, og at frittstående butikker vil trenge å samarbeide i en eller annen form i fremtiden, og da mener vi at vi har et godt konsept å tilby, fremholder Wennberg.

Netthandel desentralisert

Flere av Pets-butikkene representert med egne nettbutikker som betjener markedet både lokalt og nasjonalt, mens kjedekontoret per nå ikke driver med netthandel.

Powered by Labrador CMS