E-handelsvolumet i Posten Norge økte de siste tolv måneder med 19 prosent. Foto: Veslemøy Vråskar/Posten

19 prosent vekst i e-handelsvolumet for Posten

Posten Norge melder om resultatforbedring i begge sine segmenter. Bring bygger ut pakkenettverket, og e-handelsvolumet har det siste året vokst med 19 prosent.

Publisert

Posten Norge-konsernets omsetning i tredje kvartal var 5,9 milliarder kroner, en økning på 4,2 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Justert driftsresultat ble 291 millioner kroner, en forbedring på 165 millioner kroner. Både logistikk- og postsegmentet hadde resultatoppgang.

Konsernsjef Tone Wille ser positivt på utviklingen for konsernet som helhet.

− God vekst og lønnsomhetsforbedringer preger utviklingen i logistikksegmentet i tredje kvartal. Vi vokser med eksisterende kunder og vinner nye. Samtidig tilpasses posttilbudet til en digital tid. På den måten bidrar vi til en bærekraftig utvikling og realiserer konsernets strategi, sier Wille.

Posten forbereder tidenes største omstilling når brevomdelingen planlegges lagt om til annenhver dag fra 1. juli.

Logistikksegmentet

Justert driftsresultat for Logistikk var 213 millioner kroner i tredje kvartal, en bedring på 126 millioner. Organisk vekst var 5,1 prosent.

− I Norge har vi tatt nye steg for å utvikle fremtidens distribusjonsnett med valgfritt leveringssted – med hjemlevering utenfor eller innenfor døren. I høst har vi åpnet for tjenesten levering innenfor døren med digital dørlås, over hele landet. Innovasjonstakten er god og jeg er stolt over at Posten ble kåret til Norges mest innovative bedrift i 2019 av bladet InnoMag, sier konsernsjef Tone Wille.

I Sverige arbeider konsernet med å bygge ut Brings pakkenettverk. Dette ventes å gi god vekst og økt kundetilfang. Det var solid vekst i netthandel til private, bedriftspakker og hjemlevering, både i og utenfor Norge. E-handelsvolumet siste 12 måneder økte med 19 prosent.

Postsegmentet

Posten har gjennomført betydelige kostnadstilpasninger i driften som i stor grad kompenserte for den store nedgangen i adressert brevvolum. De siste tolv måneder var volumnedgangen 10,8 prosent.

Powered by Labrador CMS