Ådne Skjelstad er leder i SVOSJ.

SVOSJ skal endre måten vi handler på nett

Schibsted har høye ambisjoner for sin satsing på fraktabonnementstjenesten SVOSJ sammen med distribusjonsnettverket Helthjem. Når kundene opplever mindre usikkerhet om totalpris og leveringstid ved netthandel, skal de bli mer lojale.

Publisert

Schibsted lanserte SVOSJ i september. Tjenesten er et fraktabonnement for 29 kr pr måned og er Norges første i sitt slag. Medlemmene får fri frakt på alle varer bestilt i nettbutikker som er tilknyttet SVOSJ.

Tjenesten minner om Amazon Prime hvor medlemmene har fri frakt.

Ambisjoner

SVOSJ' ambisjonsnivå er høyt: De skal endre måten vi handler på nett. De er allerede blitt sammenlignet med VIPPS og Amazon Prime.

SVOSJ har også som uttrykt ambisjon å forenkle checkout-en til nettbutikkene.

– På betalingsløsninger har det vært en utvikling, frontet av aktører som Vipps og Klarna. Vi skal gjøre det samme med levering, fastslår Ådne Skjelstad.

Skjelstad begynte som leder av SVOSJ i oktober og kom fra stilling i Schibsted-eide Lendo. Han har lang erfaring med forbrukertjenester på nett.

Schibsted har tradisjonelt vært gode på å utvikle forbrukertjenester, eksempelvis Finn og Prisjakt.

– I konsernet er vi gode til å se tjenestene fra forbrukernes perspektiv, sier SVOSJ-sjefen.

Både offensivt og defensivt trekk

I Norge har vi tre nasjonale nettverk for utlevering av pakker: Posten, PostNord og Helthjem. SVOSJ baserer seg naturlig nok på leveringsnettverket til sitt søsterselskap Helthjem.

Helthjem har røtter over 200 år tilbake når det gjelder å levere aviser. At Schibsted investerer i SVOSJ kan sees på både som et offensivt og defensivt trekk:

Defensivt ved at pakkeleveringer gjennom Helthjem/SVOSJ styrker avisdistribusjonen med sine 3.500 bud, og dermed trolig bidrar til at den lever lenger enn om de kun skulle basere seg på utlevering av aviser i en tid hvor media glir over fra papir til digitale flater.

Schibsteds hovedeier har som ambisjon å styrke pressen og eier aviser som Aftenposten, VG og Stavanger Aftenblad.

– Det er også miljømessig gunstig å basere seg på allerede eksisterende distribusjonsnettverk. Dermed spares ressurser, påpeker Skjelstad.

I snitt reiser kunder 2,5 km til et utleveringssted. Å få varen hjem sparer også ressurser.

Tjenesten er landsomfattende, selv om bosettingen i Norge er spredt. Alle skal få sin avis, og da vil det også gjelde pakker gjennom Helthjem. 7 av 10 SVOSJ-kunder bor utenfor de fire store byene.

Helthjem leverer på døra eller i postkassa seks dager i uka.

Etableringen av SVOSJ er også et offensivt trekk ved å tilby tjenester som er tilpasset den stadig økende netthandelen. I 2020 vil det handles 80 millioner pakker på nett bare i Norge. Svosj forventer at tallet dobles i løpet av en femårsperiode. Helthjem vokser fort, har doblet omsetningen hvert år.

Starter full markedsføring

18 nettbutikker var klare da SVOSJ ble lansert, og siden er antallet steget til rundt 30.

Fram til nylig har SVOSJ vært i beta-versjon, og derfor er ikke tjenesten blitt markedsført hardt. Etter et halvt års drift har retailere og forbrukere fått en viss kjennskap til SVOSJ. Men nå som flere avtaler med nettbutikker på plass, varsler SVOSJ at de kommer til å bli enda mer synlige – både i egne og andres kanaler.

SVOSJ' ti ansatte skal overbevise nettbutikkene om fordelene med deres frakttjeneste. Det er Norge de foreløpig har størst fokus på, men SVOSJ har et nordisk perspektiv.

– Ikke minst fordi kjedene vi har som partnere har Norden som marked, forklarer Skjelstad.

Netthandlere har typisk et nordisk perspektiv.

Utnytter profileringsmuligheter

SVOSJ skal benytte seg av eierselskapet Schibsteds assets, nemlig leveringsnettverket til søsterselskapet Helthjem og profilerings- og markedsføringsmulighetene i Schibsted-konsernets medier og kanaler, eksempelvis avisene og Finn.

I mediene frontes partnere av SVOSJ. Skjelstad opplyser at GetInspired fikk 35.000 reaksjoner (herunder likes og kommentarer) på en kampanje. De bruker også kanaler som influensere som tar opp leveringsaspektet ved netthandel. "Slik løses et hverdagsproblem." SVOSJ samarbeider med influenser-plattformen inzpire.me som Schibsted har investert i.

Getinspired fikk 35.000 reaksjoner på en kampanje i regi av SVOSJ.

Også nettbutikkenes egen check-out, SVOSJ' hjemmeside og SVOSJ-appen er viktige kanaler for å rekruttere nye kunder.

Ferskvare

Varer som leveres med SVOSJ skal komme fort fram til kunden. I henhold til hva som er lovet, rett på døra eller i postkassa, før frokost. Forutsatt at pakken er innenfor maks størrelse og vekt og at det er avisbud i området.

Helthjem leverer seks dager i uken, også på lørdager. Aviser er ferskvare, og må leveres hver dag. SVOSJ vektlegger dette convenience-aspektet i sin markedsføring.

– Vi har ferskvare som default, understreker Skjelstad.

Retur skal også være enkelt retur. Helthjem har allerede et produkt for retur fra egen dørmatte/postkasse.

Skal redusere usikkerheten

Ådne Skjelstad peker på fire faktorer knyttet til frakt som skaper usikkerhet for kundene:

1. Frakt koster penger

2. Levering skjer når?

3. Levering skjer hvor?

4. Hvordan kan jeg returnere varen?

Disse faktorene skaper usikkerhet for kunden, og det vil SVOSJ gjøre noe med. Som SVOSJ-medlemmer skal de alltid ha fri frakt.

Levering "innen 2-5 dager" holder ikke, mener Skjelstad. For det skaper usikkerhet hos kunden. Redusert usikkerhet skal gi økt salg. Når det ikke kommer noen pristillegg, kjøper kundene mer.

– Vi reduserer usikkerheten og skal være en katalysator for bedre kjøpsopplevelser. Dermed får nettbutikkene mer lojale kunder, sier han.

I tillegg mener Skjelstad at de gir retailbransjen bedre lønnsomhet. Noe som trengs i tider hvor marginene er presset.

Må se annerledes på distribusjon

– Hva kan få kjeder eller nettbutikker med å vente å knytte seg til fraktabonnement?

Skjelstad svarer ved å peke på flere faktorer:

De kan gå glipp av fraktinntekter.

For å tilby fraktabonnement som distribusjonsalternativ må kjedene tenke nytt om frakt. De må se på frakt som et element i gode kjøpsopplevelser. SVOSJ skal være et raskt og forutsigbart leveringsalternativ, helt fram til døra til kunden, noe kjedene må se verdien av.

Systemer og rutiner må endres.

Nettbutikkene kan ha styring av distribusjon som en funksjon in-house eller være knyttet opp mot tredjepart.

Kjeden må skifte fraktleverandør til Helthjem.

– Å skifte leverandør er et skritt å ta for noen. Men det er få av forbrukere som er opptatt av hvilken fraktleverandør nettbutikken bruker, men alle er glade for å få varene raskt og sømløst levert helt hjem på døren, sier Skjelstad.

Holder lav pris, inntil videre

Kunder som har tegnet SVOSJ-medlemskap, har så langt blitt værende.

– De ser verdien, og det er positivt, konstaterer Skjelstad fornøyd.

– 29 kroner er billig. Kan man forvente at prisen øker etterhvert?

– Først må vi vise at vi klarer å levere verdi til den prisen. Og prisen øker uansett ikke det første året, lover Ådne Skjelstad.

Levering er viktig

I DIBS' undersøkelse Norsk e-handel 2019 framkom at viktigste grunn til å avbryte kjøpet var prisen på levering (56%). 52% har avbrutt et kjøp fordi "Totalprisen inkludert levering var for høy". Det er dobbelt så høyt som nest høyeste årsak: "Butikken tilbød ikke den betalingsformen jeg ønsket" (23%).

I Bring Research' "Slik velger kundene deg" framkom at ni av ti sjekker levering når de kommer inn i en nettbutikk. Men kun 10 prosent får informasjon om nøyaktig leveringsdato i utsjekken.

I en undersøkelse gjennomført av Helthjem i fjor ble det spurt: "I hvilken grad ville du handlet mer på nett om du enkelt kunne returnert varer fra eget hjem og slippe å dra til postkontor/post i butikk?". 54% svarte "I stor grad".

I alderssegmentet 25-34 år ønsket 88% hjemlevering. Og 60% så det som positivt å få levering hjem før kl 07.00. 54% ville handlet mer på nett dersom enklere å returnere hjemmefra.

For åtte av ti Amazon Prime-medlemmer er det levering som er den viktigste tjenesten

Powered by Labrador CMS