Disse er nominert til Årets Kjøpesenter 2013
Sirkus Shopping i Trondheim, Kremmertorget på Elverum og Gulskogen i Drammen kjemper om å bli Årets Kjøpesenter 2013.
Prisen deles ut av Nordic Council of Shopping Centers Norge på Kjøpesenterkonferansen i Trondheim 17. oktober. I år er det 20. gang prisen deles ut, og de tre nominerte kjøpesentrene er plukket ut blant om lag 380 kandidater, skriver NCSC i en pressemelding.
Kandidatene er vurdert på områdene intern og ekstern markedsføring, organisering og drift, arkitektur og senterutvikling og miljø. Kriteriet er at senteret på ett eller flere av disse områdene skal ha gjort noe som er enestående og nyskapende de siste 12 måneder, eller som er gjort på en mer fremragende måte enn andre.
Vinneren av prisen blir automatisk nominert til konkurransen Årets Nordiske Kjøpesenter.
Her er juryens begrunnelse for nominasjonen:
Sirkus Shopping er det største rehabiliteringsprosjektet i norsk kjøpesenterhistorie. Det var et modig valg å stenge senteret under hele rehabiliteringsperioden. Dette på bakgrunn av løpene leiekontrakter og at senteret var godt veldrevet før riving. Det var fornuftig å legge rehabiliteringen til en periode der infrastrukturen i hele området var under total ombygging med nye veier, tuneller og veikryss.
Juryen mener at Sirkus Shopping som konsept er godt differensiert fra andre konkurrenter.
Sirkus Shopping har en kundeorientert strategi og skal de gi kundene «Store opplevelser». Eier har vært svært rause med fellesarealene og det er laget storstue i fellesarealet med vakre og komfortable møbler. Senteret har en storskjerm midt i senteret der de kjører TV sendinger, de har egen «manneparkering» med bilutstilling, fotballsendinger og kafe. Senteret har en foodcourt med utradisjonelle serveringskonsepter, som også er blitt utvidet. Det har nylig blitt bygget et lekeland og de tilbyr utlån av egen el-bil. Parkeringsanlegget er også av meget høy standard. Sirkus Shopping har opparbeidet seg Norges tredje største kundeklubb i løpet av svært kort tid. De arrangerer store aktiviteter og konserter for kundene -ofte.
Senteret viser samfunnsansvar ved å foretrekke leverandører som tar samfunnsansvar og har løpende samarbeid med veldedighets organisasjoner. Eierne har i tillegg en egen stiftelse hvor en del av overskuddet tilfaller stiftelsen. Sirkus Shopping har et meget sterkt miljøfokus. De har også ansatt en egen person til å håndtere avfall og varelevering. Senteret er svært godt skiltet.
Kremmertorget er lokalt forankret og deltar i byutviklingen for Elverum. Under utvidelsen av senteret i 2012 benyttet de kortreiste materialer. Kremmertorget fikk også store aktører til å etablere seg for første gang på et mindre sted. Med på oppgraderingen ble også gamle butikker med, slik at ny og gammel del har en fin, nesten usynlig overgang.
Ansatte, driftspersonell og senterledelsen på Kremmertorget har høy yrkesstolthet og får mye tillitt fra ledelsen. Senterleder bruker mesteparten av sin tid ute i senteret og de har greid å oppnå en svarprosent på 100 i sine leietakerundersøkelser. Kremmertorget har god kontroll på sin målgruppe og har hatt kampanjer som har fungert godt. Senteret engasjerer seg sterkt i lokalmiljøet og jobber sammen med sentrumshandelen. For kundene åpner de dørene på senteret kl. 07.00 om morgenen, slik at de som venter på bussen kan varme seg.
Kremmertorget oppleves som svært gode på drift og er første BREEAM-sertifiserte senter i klassen «Very Good» i Norge. Senteret er eksepsjonelle i forhold til ryddighet og renhold av driftsanleggene.. Senteret har lave felleskostnader og energiforbruket er lavere enn gjennomsnittet i senterkjeden Sektor. På avfallet har man klart en sorteringsgrad på hele 82 prosent.
Senteret har gjennom mange år arbeidet målrettet og har hatt en bevisst strategi. I dag utmerker senteret seg som et meget veldrevet senter i alle ledd. Gulskogen har hatt økonomisk vekst over tid og er markedsleder i sitt område og en handelsdestinasjon – dette også preferert av kundene.
Ideen med å bygge senterets profil rundt Gulskogen er gjennomsyret helt fra senterets arkitektonisk uttrykk, interiørdetaljer og kommunikasjonskonsept er fremragende. Senteret har også fått en pris for å ha byens fineste hage. Senteret er utradisjonelle og kreative med i sine kampanjer og aktiviteter, og kan vise til omsetningsøkning også uten tilbudsannonsering. Senteret er meget flink til å evaluere kampanjer og arbeidet de gjør. Senteret har over 17.000 medlemmer i kundeklubben. I sine veldedighetsprosjekter har de også greid å engasjere skolen.
Senteret har høyt miljøfokus og kan skilte med sertifiseringer som Miljøfyrtårn og ISO 14001. Dette gjør at Gulskogen stiller krav til sine leverandører, har blant landets laveste strømforbruk i fellesareal og 70 prosent sorteringsgrad på avfallet.
Kandidatene er vurdert på områdene intern og ekstern markedsføring, organisering og drift, arkitektur og senterutvikling og miljø. Kriteriet er at senteret på ett eller flere av disse områdene skal ha gjort noe som er enestående og nyskapende de siste 12 måneder, eller som er gjort på en mer fremragende måte enn andre.
Vinneren av prisen blir automatisk nominert til konkurransen Årets Nordiske Kjøpesenter.
Her er juryens begrunnelse for nominasjonen:
Sirkus Shopping, Trondheim
Sirkus Shopping er det største rehabiliteringsprosjektet i norsk kjøpesenterhistorie. Det var et modig valg å stenge senteret under hele rehabiliteringsperioden. Dette på bakgrunn av løpene leiekontrakter og at senteret var godt veldrevet før riving. Det var fornuftig å legge rehabiliteringen til en periode der infrastrukturen i hele området var under total ombygging med nye veier, tuneller og veikryss.
Juryen mener at Sirkus Shopping som konsept er godt differensiert fra andre konkurrenter.
Sirkus Shopping har en kundeorientert strategi og skal de gi kundene «Store opplevelser». Eier har vært svært rause med fellesarealene og det er laget storstue i fellesarealet med vakre og komfortable møbler. Senteret har en storskjerm midt i senteret der de kjører TV sendinger, de har egen «manneparkering» med bilutstilling, fotballsendinger og kafe. Senteret har en foodcourt med utradisjonelle serveringskonsepter, som også er blitt utvidet. Det har nylig blitt bygget et lekeland og de tilbyr utlån av egen el-bil. Parkeringsanlegget er også av meget høy standard. Sirkus Shopping har opparbeidet seg Norges tredje største kundeklubb i løpet av svært kort tid. De arrangerer store aktiviteter og konserter for kundene -ofte.
Senteret viser samfunnsansvar ved å foretrekke leverandører som tar samfunnsansvar og har løpende samarbeid med veldedighets organisasjoner. Eierne har i tillegg en egen stiftelse hvor en del av overskuddet tilfaller stiftelsen. Sirkus Shopping har et meget sterkt miljøfokus. De har også ansatt en egen person til å håndtere avfall og varelevering. Senteret er svært godt skiltet.
Kremmertorget, Elverum
Kremmertorget er lokalt forankret og deltar i byutviklingen for Elverum. Under utvidelsen av senteret i 2012 benyttet de kortreiste materialer. Kremmertorget fikk også store aktører til å etablere seg for første gang på et mindre sted. Med på oppgraderingen ble også gamle butikker med, slik at ny og gammel del har en fin, nesten usynlig overgang.
Ansatte, driftspersonell og senterledelsen på Kremmertorget har høy yrkesstolthet og får mye tillitt fra ledelsen. Senterleder bruker mesteparten av sin tid ute i senteret og de har greid å oppnå en svarprosent på 100 i sine leietakerundersøkelser. Kremmertorget har god kontroll på sin målgruppe og har hatt kampanjer som har fungert godt. Senteret engasjerer seg sterkt i lokalmiljøet og jobber sammen med sentrumshandelen. For kundene åpner de dørene på senteret kl. 07.00 om morgenen, slik at de som venter på bussen kan varme seg.
Kremmertorget oppleves som svært gode på drift og er første BREEAM-sertifiserte senter i klassen «Very Good» i Norge. Senteret er eksepsjonelle i forhold til ryddighet og renhold av driftsanleggene.. Senteret har lave felleskostnader og energiforbruket er lavere enn gjennomsnittet i senterkjeden Sektor. På avfallet har man klart en sorteringsgrad på hele 82 prosent.
Gulskogen, Drammen
Senteret har gjennom mange år arbeidet målrettet og har hatt en bevisst strategi. I dag utmerker senteret seg som et meget veldrevet senter i alle ledd. Gulskogen har hatt økonomisk vekst over tid og er markedsleder i sitt område og en handelsdestinasjon – dette også preferert av kundene.
Ideen med å bygge senterets profil rundt Gulskogen er gjennomsyret helt fra senterets arkitektonisk uttrykk, interiørdetaljer og kommunikasjonskonsept er fremragende. Senteret har også fått en pris for å ha byens fineste hage. Senteret er utradisjonelle og kreative med i sine kampanjer og aktiviteter, og kan vise til omsetningsøkning også uten tilbudsannonsering. Senteret er meget flink til å evaluere kampanjer og arbeidet de gjør. Senteret har over 17.000 medlemmer i kundeklubben. I sine veldedighetsprosjekter har de også greid å engasjere skolen.
Senteret har høyt miljøfokus og kan skilte med sertifiseringer som Miljøfyrtårn og ISO 14001. Dette gjør at Gulskogen stiller krav til sine leverandører, har blant landets laveste strømforbruk i fellesareal og 70 prosent sorteringsgrad på avfallet.