Cutters-gründerne Kristian Hauge Solheim og Andreas Kamøy vil gi frisørbransjen et "Über moment" med sitt enkle og prisgunstige konsept. For å unngå at konseptet skal skli ut, satser de på egeneide salonger, ikke franchise.
Cutters-gründerne Kristian Hauge Solheim og Andreas Kamøy vil gi frisørbransjen et "Über moment" med sitt enkle og prisgunstige konsept. For å unngå at konseptet skal skli ut, satser de på egeneide salonger, ikke franchise.

Utfordreren Cutters ryster frisørbransjen

Den nye kjeden Cutters vil påføre den norske frisørbransjen 'disruption' med sitt nye, forenklede konsept.

Publisert

Den nyetablerte frisørkjeden Cutters angriper filosofien til tradisjonelle "høypris-frisører": Å sette en høy pris og så bake inn tjenester for å rettferdiggjøre prisen. Gründer Kristian Hauge Solheim mener at kundene ikke trenger alle disse tjenestene, for eksempel vask av håret før klipp.

– Bransjen har vært godt satt. Det har ikke skjedd noen utvikling på lenge. Det var behov for noe nytt, fastslår han.

Cutters tar samme pris av alle kunder: 299 kr. Gjelder menn, kvinner og barn. 60 prosent av kundene er kvinner. Hver hårklipp skal ta 15 minutter. I starten vurderte de å gå helt ned i 10 minutter, men forlot det for at de ansatte ikke skal få for høyt press. Cutters har et rent drop-in konsept. Det er ikke mulig å bestille time. Man kommer til salongen og betaler på selvbetjeningsterminal.

– Det er viktig for oss å holde fast på konseptet vårt. Vi skal tjene pengene kun på hårklipp, sier Solheim.

Hvis kunden spør om for eksempel farging, er svaret nei. Salg av hårprodukter er en viktig inntektskilde for tradisjonelle frisørsalonger. Det er vanlig med aktivt mersalg av hårpleieprodukter med gode marginer. Cutters tenker annerledes også her.

– Vi vil ikke pushe slike produkter på kundene.

De selger kun to produkter i salongene, sjampo og voks, som er egne merkevarer produsert i Sverige.

Enkel drift

Cutters satser på egeneide salonger. De vurderte franchise, men valgte det bort i frykt for at drift og konsept ville skli ut. Cutters vil ha to typer salonger:

- Små: ca 20 m2

Disse vil nærmest være som pop-up å regne. Her kan arealer på kjøpesenteret som ikke brukes til noe annet være aktuelt, og da blir sentereieren ekstra fornøyd.

- Tradisjonelle: 35-100 m2

At Cutters ikke håndterer kjemikalier forenkler driften. Det gir også et par andre gevinster: Frisører som har vært på vei bort fra yrket grunnet kjemikalier, kan jobbe for Cutters, og kjeden merker pågang fra slike personer som fortsatt ønsker å jobbe.

I tillegg kan Cutters benytte arealer på sentre hvor det ikke er tilrettelagt for avansert vann og avløp som fullskala frisørsalonger trenger.

Rask ekspansjon

Kristian Hauge Solheim og bestemte seg for å starte den nye frisørkjeden sammen med Andreas Kamøy etter at de hadde blitt kjent i en tidligere jobb. Natalie Werkland kom inn som tredje person i teamet, og som den første med erfaring fra frisørbransjen. Nylig er i tillegg Anita Schaffenberg kommet fra Specsavers.

I løpet av det første året har de 16 salonger i sving. Til sommerferien kommer fem nye. Antall ansatte har passert 100. Omsetningen gikk fra 0 til 11 millioner kroner på ett år, et nivå Solheim mener de vil ha doblet inneværende år. De har satt seg et hårete mål: 200 salonger innen 2020. I fjor på samme tid hadde de én salong og fem ansatte.

– En slik vekst krever vel en del kapital?

– Hver enkelt salong krever ikke så mye, men det blir likevel et kapitalbehov når vi framover skal åpne så mange nye salonger, svarer Solheim.

Cutters ønsker primært å vokse organisk og ikke hente inn ny aksjekapital, for de vil ikke bli vannet ut mer enn nødvendig. Parallelt skal de satse i Sverige. Men de vil forsøke noen salonger først for å bli kjent med markedet, før de eventuelt bestemmer seg for å satse tungt også der. Foreløpig har de konstatert at prisnivået er lavere i nabolandet, men det er også lønningene og husleien.

Møtte motstand, får nå innpass

Endel senterledere var skeptiske til Cutters fordi de trodde at de ville skvise eksisterende frisører ut av markedet.

– Vi tilbyr noe nytt og utvider markedet. Folk klipper seg oftere enn før, argumenterer Solheim.

Cutters har kommet seg inn på sentre hos alle de tre store senterkjedene: Thon, Steen & Strøm og Citycon. De vil ha salonger både på kjøpesentre og på gateplan og vil satse i begge segmenter framover. Det eneste kravet er at det god trafikk av mennesker.

På noen kjøpesentre har de fortsatt ikke fått innpass. Hovedsakelig fordi det er mange frisører der fra før, eller i noen tilfeller at det eksisterer avtaler om eksklusivitet. Bransjen reagerte negativt da Cutters kom på markedet med sitt konsept. De beskyldte dem for å drive svart og gi sine ansatte for dårlige kontrakter.

Kun klipp, ikke noe annet. Konseptet kan ikke bli enklere. Ingen kjemikalier brukes og lokalene kan være helt minimalistiske, nærmest pop-up i arealer på kjøpesentre som ikke brukes til noe annet.
Kun klipp, ikke noe annet. Konseptet kan ikke bli enklere. Ingen kjemikalier brukes og lokalene kan være helt minimalistiske, nærmest pop-up i arealer på kjøpesentre som ikke brukes til noe annet.

– Men frisører går opp i lønn når de begynner hos oss, forteller Solheim og fastslår at de er 100 prosent seriøse i sin drift og satsing.

Han viser til at de to ganger har fått støtte fra Innovasjon Norge, noe som ikke hadde skjedd om de ikke hadde vært seriøse. Blant annet fikk Cutters støtte til teknologien som anslår ventetid for kunder som kommer til salongene.

Solheim forteller at de vil jobbe med å forbedre IT-systemene ytterligere sine slik at de får bedre styringsdata. For da blir konseptet deres vanskeligere å kopiere for konkurrenter.

Powered by Labrador CMS