Øystein Aurlien: – Black Friday er kommet for å bli. (Foto: Ove Hansrud)
Øystein Aurlien: – Black Friday er kommet for å bli. (Foto: Ove Hansrud)

Ikke gi rabatter ukritisk

Tenk mer på bunnlinjen enn topplinjen. Planlegg aktivitetene godt. Vær nøye på hvilke varer man selger med rabatt – frittstående butikker har ikke råd til å selge hele butikken med 30 prosent. Ikke fokuser ensidig på tilbud og rabatter.

Publisert

Dette var essensen av de gode rådene fagpanelet kom med da Black Friday ble diskutert under februarmøtet i NCSC.

Øystein Aurlien, senterleder i Paleet, Bror William Stende, bransjedirektør for faghandel i Virke, Jon Lyngra, Expert, Johan Storvik, Eurosko og Unni Merethe Aasgaard, Thon Holding/Storosenteret og mannen som ’innførte’ Black Friday i Norge, Ådne Søndrål, Norwegian Outlet, diskuterte fenomenet som har endret nordmenns kjøpeatferd i julehandelen og skapt lønnsomhetsproblemer for mange butikker.

River seg i håret

Noen elsker det amerikanske fenomenet og kjører på for å hente mest mulig omsetning av kjøpekåte kunder den siste fredagen i november. Andre, særlig eiere av mindre, frittstående butikker, river seg i håret over at store deler av en hardt tiltrengt fortjeneste av julehandelen forsvinner i et stadig tøffere rabattkjør.

- Varehandelen blir mer og mer kampanjedrevet. Man skaper aktiviteter, kampanjer og kundeopplevelser for å henge med i konkurransen. Men det kan ikke bli for mye fokus på rabatter og tilbud. Små, frittstående butikker har rett og slett ikke råd. Vi ser at Black Friday forskyver julehandelen og bidrar til å svekke butikkenes lønnsomhet. Derfor må man begrense tilbudene til noen få varegrupper og unngå å selge ut gode varer som man kan selge til full pris senere, sa Bror William Stende.

Som en saueflokk

– Hvorfor skal alle løpe ukritisk etter hverandre som en saueflokk? Det finnes da mange andre måter å lage kundevents på enn å lempe ut varer med store rabatter på Black Friday. I Paleet er det en like stor dag da vi starter julehandelen lørdagen etter, så vi forsøker å styre unna. Black Friday har kommet for å bli, men man må forsøke å være kreativ, finne andre aktiviteter og ikke bare gjøre det samme som alle andre, sa Øystein Aurlien.

– Både kunder og leietakerne ønsker å gjøre noe ut av Black Friday. Vi begynte i 2015, gjorde mer ut av det og fikk en god økning i 2016 og skal satse enda hardere i 2017, blant annet med utvidede åpningstider, slo Unni Merethe Aasgaard fast.

Panelet: Fra v. Bror William Stende, Jon Lyngra, Expert, Øystein Aurlien, Johan Storvik, Unni Merethe Aasgaard, og Ådne Søndrål, Norwegian Outlet. (Foto: Ove Hansrud)
Panelet: Fra v. Bror William Stende, Jon Lyngra, Expert, Øystein Aurlien, Johan Storvik, Unni Merethe Aasgaard, og Ådne Søndrål, Norwegian Outlet. (Foto: Ove Hansrud)

Elsker Black Friday

– Expert elsker Black Friday og vil gjøre alt vi kan for å få mest mulig ut av det, sa Jon Lyngra, og fikk medhold fra Ådne Søndrål, som ønsker å videreutvikle dagen til et event med ekstremsalg og en start på julehandelen.

Også Johan Storvik i Eurosko er glad for Black Friday, men advarte: - Man må begrense seg, ikke starte markedsføringen av denne dagen i august og kjøre så hardt at man tømmer butikken i ukene før og etter. Black Friday har gitt våre medlemmer god omsetningsøkning, men det går ut over inntjeningen og bidrar til at det er stille i butikkene både før og etter. Det er helt nødvendig med kritisk punktprising og bedre planlegging. Man må skape mer innhold, ikke bare fokusere på lave priser.

Kilde: Tekstilforum/Ove Hansrud

Powered by Labrador CMS