Apotek 1 bruker sin flate på 9x3 meter på Gardermoen både til markedsføring av produkter og til å fortelle kjedens historie. Foto: ProntoTV

Får oppmerksomhet, engasjement og effekt

Bedre teknologi og god dokumentasjon av effekten får flere kjeder til å ta i bruk digital signage.

Publisert

Endringer skjer raskt i retail, også på bruk av skjermer. Utviklingen gir nye muligheter, til en stadig mer akseptabel kostnad. Digitalisering presses frem gjennom endring i forbrukeratferd. Bruk av større flater skyldes ikke bare fallende utstyrspriser, men også at flatene er mer passende fra et salgs- og shoppermarketing perspektiv.

– Utviklingen er ikke drevet av teknologi, men av endring i forbrukeratferd. Man trenger ikke lenger å gå i butikken, man må ønske å gå i butikken. Digitale flater er en måte å benytte seg av digitale egenskaper i butikk for å gjøre handleopplevelsen så behagelig og effektiv som mulig, sier Jørn Olsen, marketing- and communications manager i ProntoTV.

Jørn Olsen og Ola Sæverås i ProntoTV bruker sin kunnskap til å hjelpe retailaktører til å selge mer produkter.

Digitale flater er med på å fortelle en historie og bidrar til å fremstille merkevaren på riktig måte. Form og funksjon skal understrekes og være selgende.

Fleksibelt og effektivt

Digital signage er digitale flater som brukes som reklame- og/eller informasjonskanal. Løsningene er fleksible og gir muligheter for bruk av lyd, tekst, animasjoner, bilder og film. Man kan også integrere andre digitale verktøy som for eksempel beacons og sensorer for å gjøre løsningene intelligente.

– I motsetning til tradisjonell plakatering er digital signage mer effektivt ved at man raskt og målrettet kan oppdatere budskapet på skjermene fra ett sted, sier Olsen.

Man kan vise et spesielt budskap til et segment på et bestemt tidspunkt av dagen, og andre budskap på andre skjermer der man ønsker å treffe andre segmenter.

I tillegg har man full og oversiktlig kontroll over hva som vises hvor, på hvilke skjermer, og hvor lenge. På denne måten kan man treffe et mer relevant publikum samtidig som det er kostnadsbesparende og i tillegg kan gi et bidrag fra jointmarketing midler.

Ola Sæverås, en av gründerne bak selskapet, legger til:

– Vi har høy kompetanse på retail og bruker vår kunnskap til å hjelpe kjøpmannen å selge mer produkter.

Ikke bare sørger ProntoTV for at skjermene fungerer og ikke blir svarte, de har også en egen avdeling med innholdsproduksjon som vet å utnytte de digitale egenskapene med blant annet bevegelige bilder.

Oppfyller kundenes forventninger

De varene som ikke er på lager i den aktuelle butikken, kan kundene bestille digitalt i butikken og få dem levert hjem eller i butikken senere. Selv i små butikkarealer forventer kundene at de kan finne et bredt utvalg. Deres forventninger har økt.

Stokke er en norsk retailsuksess, ikke minst utenlands. De har high-end produkter og er svært bevisste på hvordan merkevaren deres fremstilles. I butikkene kan kundene på digitale skjermer se alle kombinasjoner av vogner og stoler som det ikke er plass til i butikkene.

Dokumentasjon

Data og analyse er blitt viktigere. Jørn Olsen kom selv fra analysebransjen (TNS) før han begynte i ProntoTV. Han forteller at kjedene nå vil ha mer dokumentasjon og vil forstå hvordan en digital flate kan bidra til å hjelpe kundene å redusere sitt stress-nivå.

– Dette er en måte å jobbe på som er forankret i empiri. Vi gjennomfører tester for å lære hva som er optimal plassering, type innhold og type formater. For kunden blir dette en løsning som gir best mulig salg ut fra de forutsetningene man har, sier Olsen.

ProntoTV har gjennom ført tester som viser hvordan kundene beveger seg rundt i butikken, hvor stor andel som går inn, og til og med hvor mange som drar på smilebåndet av et budskap. I et case økte andelen som smiler fra 0,2 prosent med statisk plakat til 16 prosent med digitale flater.

– Vi dokumenterer at digitale flater har effekt. Eksempelvis har vi i et tilfelle dokumentert at oppmerksomheten økte med 135 prosent da det ble tatt i bruk en digital flate med en påfølgende økning i besøkende på ti prosent. I et annet tilfelle kunne vi dokumentere en økning i salg av kampanjevarer på 200 prosent, forteller Jørn Olsen.

Det vitner om at digitale flater gir oppmerksomhet, engasjement og effekt.

Caser

Flyplass

Oslo Lufthavn Gardemoen har 25 millioner reisende per år. Her har ProntoTV levert flere prosjekter, bla for Apotek 1 og DNB. På de reisendes apotek finner man en flate på 9x3 meter. Flaten brukes både til markedsføring av produkter, men også til å fortelle kjedens historie. Med eksponering på flyplassen sender de budskapet "Apotek 1 blir med deg på reisen." DNB har også en stor flate 8X2 meter på Gardermoen. Her fortelles historien om veksling gjennom å vise sesongaktuelle reisedestinasjoner/valuter, samt fungerer som merkevarebygging for banken.

Stokke har investert i flere shop-in-shop løsninger hvor de har skjermer fra ProntoTV.

Stokke

Stokke har investert i flere shop-in-shop løsninger hvor de har skjermer fra ProntoTV. De har til nå butikker i 15 land rundt omkring i verden, og ProntoTV har levert til alle. Stokke vil at butikkene skal fremstå som high-end, akkurat som Stokkes egne produkter. Skjermene skal bidra til det. Kundene kan på touchskjermer bestille fra hele produktspekteret. Ikke bare blant dem som er på utstilling i den aktuelle butikken.

Peppes Pizza

ProntoTV gjennomførte fra januar til mai en test for Peppes Pizza. I testperioden økte andel kunder med 10 prosent samtidig som antall forbipasserende gikk ned.

– Den eneste forandringen som var gjort var en installasjon av digitale flater, forteller Jørn Olsen.

¬Mye av årsaken til den gode effekten var at Peppes fikk en signifikant økning i oppmerksomhet på 135 prosent og en enorm økning i tidsbruk fra kunden: Tiden kundene oppholdt seg foran menyen økte fra ett til 21 sekunder!

Olsen forklarer at økningen skyldes at innholdet ble mer relevant for de forbipasserende. Det var tilnærmet ingen som reagerte positivt på den analoge meny-plakaten. Men da det ble gjort om til bevegelige bilder av mat og drikke – som ble vist før kunden kom nært – kunne man spore en positiv emosjonell reaksjon. Med andre ord trigget de levende bildene matlysten.

Peppes fikk ikke bare større oppmerksomhet fra kundene, men også medieomtale av testen. Det resulterte i at ProntoTV fikk flere henvendelser fra retailaktører som ville vite mer om teknologien som ble brukt, bekrefter Olsen.

Vita Exclusive

Høsten 2016 installerte Vita Exclusive digitale vindusskjermer som har bidratt til å gi fronten det riktige uttrykket.

– Vindusskjermer kan hjelpe til med å tiltrekke seg nye kunder og gi en påminnelse til de eksisterende kundene. Inne i butikkene er det fortsatt plakater som blir benyttet til kampanjer og fokusprodukter, forteller Jørn Olsen.

Vita Exclusive opplevde en salgsøkning på hele 200 prosent av varer på kampanjetorget da digital flater ble brukt, sammenlignet med butikker som ikke hadde skjermer. Olsen påpeker at premium retailere kan ikke bruke "løp og kjøp"-kampanjer uten at de står i fare for å påvirke merkevaren deres i negativ retning, men at den riktige typen oppmerksomhet bidrar til at kunden hjelpes til å gjennomføre et planlagt kjøp.

Kampanjene følger en mal hvor de har fokusprodukter og en sentral utstillingsplass.

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

ProntoTV ble startet i 1999 og er blitt Norges ledende og mest erfarne leverandør av skjermløsninger, også kjent som digital signage.

Har 27 ansatte og holder til i Oslo sentrum.

Ble i august i fjor solgt til børsnoterte ZetaDisplay, men driver i Norge videre som ProntoTV.

Kan ta rollen som totalleverandør eller være underleverandør og kun levere ett eller flere produkter og tjenester.

Driver tusenvis av skjermer rundt omkring i Norge for kundene, både butikkløsninger, intern informasjon for bedrifter og reklamebaserte kanaler.

Mener selv at de er den beste totalleverandøren på digital signage i Norge.

Gir råd til valg av hardware, type løsning og produksjon av innhold, og tilbyr en driftssikker og funksjonell løsning.

Powered by Labrador CMS