Britiske handlegater tynnes
Stengningen av butikker i britiske handlegater forblir historisk høy, viser nye undersøkelser.
Det er Talking Retail som melder dette. Totalt 2.481 butikker forsvant fra Storbritannias 500 ledende handlegater i 2018, ifølge ny forskning.
Totalt ble det i fjor åpnet 3.372 butikker, samtidig som 5.833 butikker ble nedlagt, ifølge undersøkelser fra PwC .
Stadig færre nyåpninger
Antall butikkåpninger i kjederegi på Storbritannias topp 500 handlegater gikk ned med 17,4 % sammenlignet med året før, det vil si en nedgang på ni butikkåpninger per dag. Sammenlignet med 2013 er det en nedgang på 44 % da det var 16 butikkåpninger i snitt per dag. I mellomtiden forble antallet butiknedleggelser i fjor 16 om dagen.
Kategorier som tradisjonelt har stått for økningen i tidligere år, som for eksempel kaffebarer, fast-food-restauranter og take-away, opplevde alle en netto nedgang i fjor som følge av overkapasitet og økonomiske forhold.
Retail taperen
Samtidig begynner handlegatene å bevege seg bort fra retail, til fordel for kategorier basert på underholdning, velvære, bokhandler og iskrembarer.
Analysen viser også en nedgang i ‘fritid’, spesielt restauranter og puber – som hadde en netto avgang på 506 aktører i 2018 – det vil si en reversering etter tre års konstant vekst siden 2015.
Lisa Hooker, ‘consumer markets leader’ i PwC, konstaterer at 2018 ble et turbulent år for retailere, med en rekke stengninger av høyprofilerte butikker. Hun viser til en akselererende økning, spesielt i handlegatene, av bedrifter som fortsetter å se effekten av online shopping, kostnadsøkninger og en sparetrend som har rammet shopping.
(Kilde: Talking Retail)