Kjededirektør Christian Hoel, som nylig åpnet Norges første ubemannede, heldøgnsåpne butikk i Bogstadveien, kan glede seg over at Coop Extra øker mest. (Foto: Coop Norge)

Coop Extra økte mest i 2. kvartal

Nielsen kvartalsrapport for dagligvarehandelen viser at Coop Extra er den store vekstvinneren i 2. kvartal med en økning på 1,4 prosent fra i fjor. Det gir en markedsandel på 14,3 prosent.

Publisert

Den andre vinneren er Kiwi som øker med 0,5 prosent, som gir en markedsandel på 22 prosent.

Ellers er det små endringer. De kjedene som taper mest markedsandeler er Coop Prix (-0,7 prosent) og Rema (-0,5 prosent).

Tallene i rapporten gjelder for perioden uke 1 til og med uke 26 2019 (YTD), og endringene er sammenlignet mot samme periode i fjor (2018).

KJEDEANDELER DVH, YTD PR UKE 26 2019

KJEDE

YTD PR UKE 26 2018

YTD PR UKE 26 2019

ENDRING ANDEL

NORGESGRUPPEN

43,3

43,7

0,4

KIWI

21,5

22,0

0,5

MENY

10,3

10,3

- 0,0

SPAR_EUROSPAR

7,0

7,1

0,1

JOKER

3,7

3,6

- 0,1

NORGESGRUPPEN ØVRIGE

0,7

0,7

- 0,1

COOP

28,8

29,1

- 0,2

EXTRA

12,9

14,3

1,4

COOP PRIX

4,8

4,0

- 0,7

OBS

5,0

4,9

- 0,2

COOP MEGA

3,9

3,7

- 0,1

COOP MARKED

1,7

1,5

0,2

MATROKEN

0,5

0,5

0,0

REMA 1000

24,1

23,6

- 0,5

BUNNPRIS

3,8

3,6

- 0,1

Kilde: Nielsen ScanTrack
Nielsen kvartalsrapport DVH basert på totalomsetning av food og nonfood. Hittil i år (YTD), periodeslutt uke 26/2019.

Powered by Labrador CMS