Svanemerket har nå revidert kravene for svanemerking av dagligvarebutikker, sier Eirill Søiland, miljørådgiver for dagligvarebutikker.

Hele kjeder kan svanemerkes

Nå kan det bli enklere for forbrukerne å vite hvilken dagligvarekjede som er best på miljø. De nyreviderte kravene for å svanemerke dagligvarebutikker legges frem i dag.

Publisert

– Det er helt nytt at hele kjeder nå kan svanemerke seg. Dette gir både maksimal miljøgevinst og større forutsigbarhet for kunder som vil handle hos en kjede som virkelig satser på miljø. Vi er veldig spente på hvilken dagligvarekjede som ønsker å ta posisjonen som den mest ambisiøse på miljø, sier Eirill Søiland, ansvarlig for dagligvarebransjen hos Miljømerking Norge.

Økt innsats mot matsvinn

Matsvinn er et av vår tids store miljøutfordringer. Hvert år kaster vi 350 000 tonn spiselig mat i Norge, ca 60 000 tonn kommer fra butikkene (kilde: matsvinn.no). Det er stor miljøgevinst i å kutte matsvinnet, og dette tar Svanemerket nå ekstra tak i.

– Vi ønsker at svanemerkede dagligvarebutikker skal ha høye ambisjoner for å redusere matsvinnet til det minimale, sier Søiland. Derfor premierer de nye kravene våre butikker som kutter prisen på mat som nærmer seg utløpsdato, har ordninger som sikrer at gamle brød og bakevarer går til dyrefôr, eller avtaler med matsentraler som fordeler mat som ikke kan selges til andre som trenger den.

Helhetlige krav

Svanemerket er et helhetlig miljømerke, og stiller krav til alle deler av butikkdriften:

• Tilbyr et bra sortiment av økologisk mat, produkter fra bærekraftig fiske og miljømerkede forbruksvarer som oppvaskmidler, rengjøringsprodukter og toalettpapir.

• Butikken drives energieffektivt for å redusere klimabelastningen.

• Har fokus på å redusere matsvinn for å spare jordens ressurser.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS