Illustrasjonsfoto: NHH

Selvbetjening = mer usunne varer

Salg av usunne varer går opp med mellom 10 og 15 prosent i butikker med selvbetjente kasser. I butikker med selvbetjente kasser sammenlignet med butikker uten, er funnene tydelige.

Publisert

Det fastslår Andreas Olden, doktorgradsstipendiat ved NHHs institutt for foretaksøkonomi, i en studie som inngår i hans doktoravhandling: What Do You Buy When No One’s Watching? The Effect of Self-Service Checkouts on the Composition of Sales in Retail. På godt norsk: Hva handler du når ingen ser på? Effekten av selvbetjening (selv-utsjekking) effekten av selvbetjening på salgssammensetning i detaljhandelen.

En flau opplevelse

Hvorfor denne effekten?

– Jeg tror en viktig forklaring er at vi opplever det som litt flaut å kjøpe alle disse usunne varene, og at vi derfor synes det er lettere å ta med oss chips og brus når vi går i en automatisk kasse, forklarer Andreas Olden overfor NRK:

– Når butikker innfører selvbetjente kasser, øker salget av potetgull, brus, godteri og andre typer usunne varer relativ til andre produkter, som melk, forteller han.

Studien er basert på data på kundenes innkjøp før og etter butikkene introduserte automatisk betjening. – Da kunne jeg se hvordan handlemønsteret i disse butikken endret seg og sammenlikne det med handlemønsteret i butikker som ikke innførte selvbetjening.

Det var ganske gjennomsnittlige butikker, ikke blant de minste eller de største.

– Det viktige metodiske poenget er at butikkene i studien som innførte selvbetjente kasser likner på dem som ikke innførte automatisert betaling.

Innkjøpsvanenes betydning

Andreas Olden antar slike at psykologiske mekanismer blir mer fremtredende pga nordmenns handlemønster. – Ja, jeg tror at de norske handlevanene kan bidra til at man observerer slike effekter, sier han til Retailmagasinet.

– Nordmenn har en tendens til å gjøre innkjøp veldig ofte, og vi går i samme butikk hver gang. Det er gjerne en butikk nær der vi bor, så det blir svært mye gjentatt interaksjon med betjeningen og menneskene i nabolaget. Når personen i kassen i tillegg er et kjent ansikt, kan dette gi en ubehagelig følelse av å bli observert, utdyper han overtfor NHH Bulletin.

Andreas Olden: – Dette gir potensielt rom for kryssprissubsidiering. (Foto: NHH)

– De automatiske kassene er veldig mye mer effektive, det er sjelden kø der. Og i tillegg er det ingen som ser varene. Du tar brusen og chipsen rett fra kurven, skanner det og legger den ned igjen i en pose på andre siden. Det blir en mye mer anonym handleopplevelse.

Overfor Retailmagasinet gir han et sluttpoeng: – Det er kanskje interessant for retail at dette potensielt gir rom for kryssprissubsidiering.

Powered by Labrador CMS