‘Mens e-handel beveger seg fra klarhet til klarhet og vokser seg sterkere, spiller fysisk handel fortsatt en viktig rolle i retail-bransjen.’ (Illustrasjonsfoto: Criteo)

Criteo: Norge topper mobiltransaksjoner for nettkjøp

Criteo S.A. (NASDAQ: CRTO), publiserte i dag undersøkelsen Global Commerce Review, basert på kjøpsdata og innsikt fra over 5000 forhandlere i over 80 land. Undersøkelsen viser at Norge er nest best i verden innen mobiltransaksjoner (57 prosent), kun slått av Sverige der 60 prosent bruker mobiltelefonen ved kjøp på nett. På tredjeplass finner vi Japan med 54 prosent.

Publisert

Rapporten viser også at andelen kjøp via applikasjoner har økt jevnt for forhandlere som aktivt markedsfører sin applikasjon som salgskanal. For nettbutikker som markedsfører sine applikasjoner, utgjør 31 prosent av deres transaksjoner kjøp via app.

APAC har høyeste andel

I verden er APAC det området med høyest andel transaksjoner utført via en applikasjon (46 prosent). Dette blant forhandlere som markedsfører applikasjonen som salgskanal. Europa plasserer seg på en andreplass (28 prosent), og USA på en tredjeplass (25 prosent).

Pepijn Breijder (Foto: Criteo)

Mens e-handel beveger seg fra klarhet til klarhet og vokser seg sterkere, spiller fysisk handel fortsatt en viktig rolle i retail-bransjen. Criteos rapport viser at forhandlere med omni-kanal har fire ganger så mye salgsdata som kan brukes til finjustering og optimalisering av markedsføringen. Dette gjør omni-forbrukeren til den kanskje viktigste målgruppen for forhandlere. De står for 27 prosent av alt salg, men samtidig bare syv prosent av kundevolumet.

Norden alltid i bresjen

– De nordiske landene har alltid vært i bresjen når det gjelder mobilbruk. Det er derfor ikke overraskende at Norge og Sverige er i toppen hva gjelder mobiltransaksjoner. Den voksende betydningen av mobilapplikasjoner som salgskanal viser at forhandlerne er godt posisjonert for å drive konverteringer fra en digitalt tilpasset forbruker. Dette betyr dog ikke at den fysiske butikken er død. Omni-forbrukerens betydning øker kontinuerlig, noe som manifesterer det ubegrensede behovet for den fysiske butikkopplevelsen og fleksibiliteten ved kjøp på nett, sier Pepijn Breijder, sjef for Norden og Benelux på Criteo.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS