Cato Waage iført en klassisk sixpence, samtidig som han holder fram en like klassisk Stetson-hatt.

Hattebutikken blør

Hattebutikken HOLM blør under koronakrisen. I alle år unntatt ett har butikken – en av Norges eldste faghandelsbutikker i løpende drift – gått i pluss. I år kan bli første år med røde tall under normal drift, som følge av korona.

Omsetningen falt med en million, fra 11,2 mill. i 2017 til 10,2 mill. i 2018 og litt opp igjen til 10,5 mill. i 2019.

– Men vi har tross alt greid å lande på pluss-siden også de siste fem årene, selv om vi gjerne skulle ha ønsket enda litt bedre marginer, sier eier og daglig leder Cato Waage til Retailmagasinet.

Korona skaper krise

Koronakrisen har naturligvis også medført krise for hattebutikken, med Norges beste lokalisering, vegg i vegg med Rådhuset og fasade mot Rådhusplassen og sjøkanten, altså midt i smørøyet for turisttrafikken:

– Men det er jo blåst for turister i år, så den omsetningen har vi mistet som en konsekvens av koronakrisen. Det betyr at vi blør, som alle kolleger gjør, sier Waage.

Kremlokalisering til tross, turistene glimrer med sitt fravær, og det har sendt omsetningen av typisk norske moteklær og suvenirer til bunns etter 12. mars.

Har dere søkt og ått kompensasjon for tapt omsetning?

– Ja, vi har søkt og fått igjen litt under halvparten av våre faste kostnader. Det som holder driften oppe, er salget av hatter, capser og alle typer hodeplagg, sier Waage.

Også mote- og suvenirbutikk

Sortimentet er gradvis utvidet. I 1987 ble hattebutikken også litt motebutikk attåt, med eksklusive strikkegensere og votter fra Selbu, elgskinnsprodukter, dunjakker, softshelljakker, skjerf, hansker, paraplyer og spaserstokker. Men er fremdeles først og fremst den ledende norske hatte- og luebutikken som innbefatter en imponerende rekke internasjonale merkevarer som Stetson, Borsalino, Kangol, Bugatti, MJM, Jaxon og Brixton: klassiske hatter, floss- og stråhatter, dress- og mafiahatter, blues- og westernhatter, bowler- og cowboyhatter, skinn- og fiskehatter, bare for å nevne i fleng. Dessuten luer – eller caps på fagspråket – i like rikt utvalg: alpeluer og armycaps, både jaktluer og -hatter, skipperluer og sangerluer, strikkeluer og pelsluer – og sixpencer, naturligvis. Samt altså, siden 1987, en helnorsk motebutikk bl.a. med merkevarene Dale of Norway og Silver Moose.

Powered by Labrador CMS