Innhold fra annonsør

Senterdirektør Odd Rune Bjørge på Bergen Storsenter mener at digitale skjermer er et viktig element i markedsmiksen.
Senterdirektør Odd Rune Bjørge på Bergen Storsenter mener at digitale skjermer er et viktig element i markedsmiksen.

Skjermer en viktig del av markeds­miksen – "Får større effekt"

Bergen Storsenter har en svært sentral lokalisering i sentrum, mellom Bystasjonen (bussterminal med byens største og billigste p-hus), bybanestopp og jernbanestasjonen. Trafikken er følgelig høy, og noe av det første kundene merker seg er flere iøynefallende skjermer.

Senterdirektør Odd Rune Bjørge tok i sin tid initiativ til innkjøp av skjermene.

Fire råd for bruk av skjermer

Box Marketing gir fire råd til kjøpesentre som bruker skjermer:

1. Riktig lengde på innhold Typisk lengde er 10 sekunder, maksimalt 20. Teasere på fem sekunder brukes også.

2. Bevegelse
Bevegelse i innholdet skaper oppmerksomhet.

3. Riktig tekststørrelse, kontrast og lysforhold
Det er viktig at teksten er stor nok og at det er kontrast. Lysforholdene påvirker lesbarheten, særlig i atrier og steder der det kommer inn mye lys.

4. Skjermer kan plasseres hvor som helst
Skjermer kan brukes til å drive trafikk til områder av senteret som trenger det.

– Skjermer er en ekstremt viktig del av markedsmiksen vår, sier han til Retailmagasinet.

Bjørge har en fortid i IKEA – som varehussjef både i Åsane og på Forus – og høstet gode erfaringer med skjermer der. Da han begynte som senterleder på Bergen Storsenter i 2015, fantes ingen storskjermer.

I løpet av fem år kjøpte senteret én skjerm i året.

– Skjermer er blitt en effektiv del av markedsføringen. Det er mer effektivt og kostnadsbesparende i forhold til å holde på med bannere og plakater som skal byttes, sier Bjørge.

Han forteller at de gjennom å variere budskapet får bedre effekt. Man får fram flere budskap enn på trykte plakater og bannere. Miljøaspektet taler også til fordel for skjermer.

Gradvis utvidet

Siden slike skjermer koster en del, må man tenke langsiktig.

– Vi har plassert dem ut på strategiske steder hvor de kan få mest positiv effekt og minst negativ. Målet er å gi fokus til butikkene, og de gir gode tilbakemeldinger. De er fornøyde med å få gratis annonsering, sier senterdirektøren.

Butikkenes eneste bidrag er å komme med materiellet, noe de gladelig gjør. De får vise sitt budskap til 25.000 mennesker hver dag.

– Det er en del av pakken de får av Bergen Storsenter. Selv om budskapene går i loop, får de mange visninger på våre fem skjermer. Skjermer har ekstra høy verdi på et senter som vårt som er så godt besøkt, sier Bjørge.

Rulletrapp med reklameskjerm nederst.
Skjermer er plassert på flere strategiske steder på senteret.

I tillegg vises fellesbudskap for senteret, eksempelvis nattåpent, kampanjer eller miljøuke.

– Vi har kjøpt skjermene, så vi har ingen kostnader utover vedlikehold. Materiellet lages av butikkene, eller vi bruker vårt eget materiell til fellesbudskap, og så vi trykker bare på publiseringsknappen, sier senterdirektøren.

Reklameskjerm på vegg.
Leietakerne setter stor pris på å kunne kjøre egne budskap på skjermene på senteret.

Senteret gir også gratis tilgang til noen utvalgte lokale organisasjoner med veldedige formål.

God kvalitet og service

Det er Medialab som har levert skjermene.

Odd Rune Bjørge understreker at de har vært opptatt av å ha riktig kvalitet på skjermene og at de henger på de riktige stedene på senteret. Medialab bistod i beslutningsprosessen.

– Skjermene har god og riktig kvalitet, og servicen er god. Forholdet mellom pris og kvalitet er godt. Medialab har høy fagkunnskap, og vi får svar og hjelp raskt om det skjer noe med en skjerm. Leverandøren har servicefolk i byen, sier Bjørge.

– Det er sjelden en skjerm får feil på bildet, men det kan være bevegelse i bygget. Da fikses det fort.

– Skjermer i forskjellig størrelse og format gir god effekt

Christoffer Hjelpdahl driver selskapet Box Marketing, et fullservice byrå som driver med kreativt og innholdsproduksjon. Kjøpesenterbransjen er deres viktigste markedssegment. De er fire ansatte og like mange innleide for å hente inn spisskompetanse på enkelte felter.

Største kunde er Thon-gruppen, blant annet lager Box innhold til og styrer skjermer for Bergen Storsenter og Vestkanten.

Medialab har levert og montert skjermene, programvaren og publiseringsverktøyet og står for vedlikeholdet.

Styring av innhold

Christoffer Hjelpdahl i Box Marketing. Reklameskjerm i bakgrunnen.
Christoffer Hjelpdahl i Box Marketing.

Hjelpdahl understreker betydningen av at innholdet publiseres på en strømlinjeformet måte. Box Marketing bruker systemer med maler som gir god grafikk.

Som publiseringsverktøyet bruker de den skreddersydde programvaren Disign, mens skjermene kjøres på Raspberry Pi.

Box opererer med en tommel–fingerregel for hvor ofte innhold bør byttes på skjermene. Den typiske lengden er ti sekunder, og aldri lenger enn 15-20 sekunder før man skifter budskap. Man kan også gjerne bruke teasere på fem sekunder.

Ulike skjermer

Skjermene fra Medialab er LED-basert, samme type som befinner seg på fotballstadioner.

– De kan lages svært store ved å sette sammen LED-paneler. Formatene på sentrene varierer, fra brede til mer kvadratiske. Det er en stor fordel å ha skjermer i forskjellig størrelse og format. Man kan plassere dem der det passer, også der det ikke er intuitivt at man har dem, sier Hjelpdahl.

– Det er mange ulike typer skjermer, så det er viktig med en sømløs tråd som gir gjenkjennelse for kundene. Det er viktig at det ser likt ut på Facebook og på skjermene på senteret, legger han til.

Bergen Storsenter har skjermer også i heisene.

Det er ikke bare å flytte innhold mellom skjermer. Det krever arbeid å formatere for den aktuelle skjermen, noe som krever maler og oppsett. Innhold fremstår forskjellig på ulike skjermer, sier Hjelpdahl.

Det er variasjon i formater som brukes. Mye brukt er 1920x 1080, men også veldig annerledes formater som 1790 x 448 piksler.

Både digitalt og fysisk

Det er vanlig for kjøpesentre å ha magasiner, både fysiske og digitale. Typisk produseres mellom 5-15 tilbudsaviser i året.

Box lager digitale versjoner og varianter av disse inkludert deler av innholdet. Fem ulike budskap til fem skjermer krever eksempelvis 25 filer. Typisk lager de 10-20 filer til sosiale medier for hver kampanje.

Powered by Labrador CMS