
Coca-Cola Norge felt av MFU
CokeTV benytter virkemidler som særlig appellerer til barn, mener MFU (Matbransjens Faglige Utvalg), som har felt Coca-Cola Norge for delvis å ha opptrådt i strid med MFUs retningslinjer etter klage fra Forbukerrådet.
MFUs retningslinjer regulerer markedsføringsaktiviteter for mat og drikke mot barn og unge. Forbrukerrådet klaget inn Youtubekanalen CokeTV for å være i strid med retningslinjene for barn under 13 år og for å være uaktsomme overfor ungdom 13-18 år.
Delvis tatt til følge
Forbrukerrådets klage er delvis tatt til følge. CokeTV er ikke tydelig nok merket som markedsføring. Etter Utvalgets oppfatning, er det å kombinere programledere eller gjester med særlig appell til barn, som også gjør aktiviteter som særlig appellerer til barn, i en kanal som ikke er tydelig merket reklame på et åpent medium som YouTube, samlet sett i strid med MFUs retningslinjer. Utvalget konkluderer med at enkelte av episodene i CokeTV vurderes som markedsføring særlig rettet til barn.
‘Ikke uaktsom overfor 13–18-åringer’
Overfor gruppen 13-18 år vurderer Fagutvalget at reklamen ikke er uaktsom, og tar derfor ikke klagen til følge. Fagutvalget mener det er et forbedringspunkt med hensyn til aldersgrense for konkurranser, skriver MFU i en pressemelding.